لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

ترامپ خطاب به کره شمالی: ما را دست‌کم نگیرید و محک نزنید


ترامپ در «مجلس ملی کره جنوبی»؛ این نهاد، پارلمان تک‌مجلسی جمهوری کره است
ترامپ در «مجلس ملی کره جنوبی»؛ این نهاد، پارلمان تک‌مجلسی جمهوری کره است

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در پارلمان کره جنوبی، به کره شمالی هشدار داد که کشور او را «دست‌کم نگیرد و محک نزند». دونالد ترامپ خطاب به پیونگ‌یانگ گفته است آمریکا «مرعوب نخواهد شد».

دونالد ترامپ، ۱۷ آبان، در واپسین ساعت‌ها از سفر خود به کره جنوبی، که پس از دیدار و مذاکرات در توکیو انجام شده، به‌طور مشخصی به بحران در شبه‌جزیره کره پرداخته‌است. خبرگزاری‌ها و رسانه‌های محلی و بین‌الملی می‌گویند سخنرانی آقای ترامپ در نشست با قانون‌گذاران جمهوری کره، حاوی پیامی سخت و محکم برای پیونگ‌یانگ بود. البته آقای ترامپ در این سخنرانی پیشنهادی نیز به رهبر کره شمالی داده‌است.

ترامپ در «مجلس ملی کره جنوبی» (نام رسمی پارلمان تک‌مجلسی آن کشور) گفته است «ما اجازه نخواهیم داد شهرهای آمریکا تهدید به ویرانی شوند. ما مرعوب نخواهیم شد». او سپس افزوده «و ما اجازه نخواهیم داد بدترین خودکامگی در تاریخ در این‌جا تکرار شود؛ در این مکان که ما برای ایجاد امنیت در آن جنگیده و جان‌ها داده‌ایم».

اشاره رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهرا به فعالیت‌ها و اظهارات اخیر مقام‌های کره شمالی‌ست که همزمان با آزمایش موشک‌های دوربرد در آن کشور صورت گرفته‌است. پیونگ‌یانگ جزیره گوام، که تحت کنترل دولت آمریکا قرار دارد و از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی ایالات متحده است، را تهدید به حمله موشکی کرده‌است. رهبر کره شمالی البته در مواردی آمریکا و کره جنوبی را تهدید به انجام حمله پیش‌گیرانه‌ اتمی نیز کرده‌است. در عین حال برآوردها و تحلیل‌های مستقل موجود حاکی از پیشرفت چشم‌گیر کره شمالی در ساخت -نه لزوما تولید انبوه- موشک‌هایی‌ست که قادر هستند به خاک آمریکا برسند.

چین، روسیه، کین جونگ‌اون

دونالد ترامپ در ادامه سخنرانی روز چهارشنبه اظهار داشت «جهان نمی‌تواند با حکومتی سرکش که تهدید به ویران‌گری اتمی می‌کند، مدارا کند».

ترامپ گفته است کشورش به‌دنبال جنگ نیست، ولی هرگز از آن فرار نخواهد کرد. او در عین حال گفته همه کشورها باید در مسیر منزوی‌کردن پیونگ‌یانگ همکاری کنند، و با اشاره به چین و روسیه، افزوده «نمی‌توانید (از کره شمالی) حمایت کنید، آن را تامین کنید و بپذیرید».

روسیه و چین خواستار در پیش‌گرفتن سیاستی‌ هستند که بر پایه آن رزمایش‌های مشترک آمریکا و متحدان آسیایی آن متوقف و در قبال آن آزمایش‌های نظامی و هسته‌ای کره شمالی معلق شوند. این ایده نه در دولت قبلی آمریکا اقبالی پیدا کرد و نه تا کنون در دولت فعلی آن کشور.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخشی دیگر از گفته‌هایش رهبر جوان کره شمالی را خطاب قرار داده و گفته «سلاحی که به دست آورده‌ای، امنیت تو را تامین نمی‌کند و رژیم تو را در خطری بزرگ‌تر قرار می‌دهد». او افزوده «با وجود جنایت‌هایی که علیه خدا و ملت انجام داده‌ای، ما راهی به سوی آینده‌ای به‌مراتب بهتر را پیشنهاد می‌کنیم».

سفر ناموفق به منطقه حائل

سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات متحده ساعتی پس از سفر ناموفق او به منطقه حائل نظامی در مرز دو کره انجام شده‌است.

گفته می‌شود منطقه حائل میان کره جنوبی و کره شمالی، یکی از «نظامی‌ترین» مناطق مرزی در جهان است. جایی‌که سربازان و نیروهای نظامی کره جنوبی رو در روی سربازان و نظامیان کره شمالی ایستاده‌اند.

در ابتدا قرار نبود رئیس‌جمهوری آمریکا به این منطقه سفر کند، اما این سفر اعلام‌نشده آغاز شد، هرچند به دلیل هوای مه‌آلود فرجامی نیافت. سخنگوی کاخ سفید گفته ترامپ از عدم موفقیت در سفر اعلام‌نشده به منطقه حائل «عصبانی و ناراحت» شده‌است.

از ژاپن تا فیلیپین

رئیس‌جمهوری آمریکا سفر آسیایی خود را با عزیمت به توکیو آغاز کرد. شینزو ابه، نخست‌وزیر ژاپن، حامی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر علیه کره شمالی به‌شمار می‌رود؛ آن‌چه تحلیل‌گران در منطقه شرق آسیا «تمرکز بر فشار، به‌جای تمرکز بر مذاکره» توصیف می‌کنند.

از سوی دیگر اما مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، خواستار پیش‌برد هر دو راه‌حل است که نشان می‌دهد سئول مایل نیست مذاکره احتمالی با پیونگ‌یانگ به‌طور کامل کنار گذاشته شود. رودونگ شین‌مون، روزنامه رسمی کره شمالی، روز سه‌شنبه سفر ترامپ به آسیا را محکوم کرد و آن را در راستای «اهداف نظامی و روشن‌کرن جنگ اتمی» توصیف کرد.

ژاپن و کره جنوبی، در جوار کره شمالی و جمهوری خلق چین، مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در شرق آسیا هستند و شمار قابل‌توجهی از نیروها و ادوات نظامی ایالات متحده در این دو کشور قرار دارند.

مقصد بعدی رئیس‌جمهوری آمریکا، پکن است. چین، مهم‌ترین حامی سیاسی و راهبردی کره شمالی به‌شمار می‌رود و آقای ترامپ تاکید کرده قصد دارد آن کشور را در فشارهای بیشتر بر کره شمالی، هم‌راه کند.

ترامپ در ادامه سفر خود با سران کشورهای جنوب‌شرق آسیا در ویتنام و فیلیپین دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG