لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ترامپ: به احتمال زیاد دوباره با رهبر کره شمالی دیدار می‌کنم


ترامپ و کیم در ۲۲ خرداد ماه در سنگاپور دیدار کردند
ترامپ و کیم در ۲۲ خرداد ماه در سنگاپور دیدار کردند

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «به احتمال زیاد» بار دیگر با کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، دیدار خواهد کرد. دونالد ترامپ از تلاش‌های خود برای متقاعد کردن پیونگ‌یانگ به ترک برنامه هسته‌ایش دفاع کرده‌است.

ترامپ و کیم در ۲۲ خرداد ماه در سنگاپور دیدار کردند؛ از آن جهت که این نخستین بار بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در دوره زمامداری با رهبر کره شمالی دیدار و گفت‌وگو می‌کرد، نشست سنگاپور «تاریخی» به شمار می‌رود.

دو طرف پس از مذاکرات موافقت‌نامه‌ای را امضا کردند که هدف از آن حرکت کره شمالی به‌سوی غیر اتمی شدن عنوان شده‌است. با این حال شماری از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی کره شمالی در هفته‌های گذشته تردیدهایی را در مورد اقدامات پیونگ‌یانگ، پنهان‌کاری و یا برخی ساخت‌وسازهای نظامی در آن کشور مطرح کرده‌اند. همزمان گزارش‌هایی نیز در مورد تخریب یا پایان دادن به فعالیت‌ها در برخی تاسیسات مهم اتمی و نظامی کره شمالی منتشر شده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته است «چیزهای خیلی خوبی در ارتباط با کره شمالی در حال وقوع است». او در عین حال از چین انتقاد کرده که در مقایسه با گذشته اقدامات کم‌تری را در این زمینه انجام می‌دهد. روابط اقتصادی چین و آمریکا، در پی افزایش تعرفه‌های واردات چین و مقابله به مثل پکن، در حال حاضر با تنش‌هایی روبه‌رو شده‌است.

ترامپ در عین حال از دستاوردهای خود در پیوند با کره شمالی و خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره دفاع کرده و می‌گوید «من جلوی آزمایش‌های هسته‌ای [کره شمالی] را گرفتم. من جلوی آزمایش‌های موشکی [کره شمالی] را گرفتم. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چه کسی می‌داند؟ خواهیم دید».

پس از روی کار آمدن ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا و قبل از دیدار با کیم، کره شمالی دست به چندین آزمایش موشکی و هسته‌ای زده بود و تنش‌ها چنان بالا گرفت که رهبران دو کشور دیگری را به «حمله اتمی» و یا «آتش و خشم» تهدید کرده بودند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در جریان مصاحبه با رویترز، روابط خود با رهبر کره شمالی را «روابط شخصی بسیار خوب» توصیف کرده و گفته‌است «من او [کیم جونگ‌اون] را دوست دارم. او مرا دوست دارد… هیچ موشک بالیستیکی پرتاب نمی‌شود، سکوت زیادی حاکم شده است».

منتقدان آقای ترامپ در ایالات متحده می‌گویند دیدار سنگاپور، به رهبری یکی از منزوی‌ترین و خشن‌ترین حکومت‌های دیکتاتوری جهان اعتبار زیادی داده‌است. در عین حال در قبال تعلیق رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی نیز امتیاز چندانی دریافت نشده است. از سوی دیگر شماری از مقام‌های دولتی آمریکا از تصمیم رئیس‌جمهوری برای دیدار با کیم دفاع کرده و می‌گویند این مذاکرات «برای حل یک مشکل» صورت گرفته‌است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG