لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

ترامپ برای پیوستن به مذاکرات مربوط به روسیه و اوکراین ابراز آمادگی کرد


سرباز ارتش اوکراین در جریان درگیری‌ها با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق کشور
سرباز ارتش اوکراین در جریان درگیری‌ها با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو در شرق کشور

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید حاضر است به مذاکرات نورماندی بین آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین که هدف آن پایان دادن به بحران و کشمکش‌های نظامی در شرق اوکراین است، بپیوندد.

دونالد ترامپ ۱۸ شهریور ماه به بخش انگلیسی صدای آمریکا گفته اگر طرف‌های مذاکرات موسوم به نورماندی به حضور او نیاز داشته باشند، او به گفت‌وگوها خواهد پیوست.

الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین توسط روسیه و درگیری‌های مرگبار در شرق اوکراین بین نیروهای نظامی آن کشور و جدایی‌طلبان، سال‌هاست ادامه دارد.

الحاق شبه‌جزیره کریمه و رخدادهای پس از آن با واکنش شدید دولت باراک اوباما و متحدان اروپایی ایالات متحده روبه‌رو شد و تحریم‌هایی را علیه روسیه همراه آورد. دونالد ترامپ اما خواست خود برای بهبود روابط با مسکو را پنهان نمی‌کند و دیدارهایی نیز با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه داشته‌است.

آقای ترامپ به صدای آمریکا گفته «به عقیده من این واقعیت که تبادل زندانی بین روسیه و اوکراین صورت گرفته… گام بسیار مهمی‌ست، و یک گام بسیار مثبت است. اگر مرا لازم داشته باشند، من [به مذاکرات نورماندی] ملحق خواهم شد».

اوکراین و روسیه اخیرا اقدام به تبادل ده‌ها زندانی کرده‌اند که نخستین مورد از این دست از سال ۲۰۱۷ به این سو است. مقام‌های روسی نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که پیشرفت در تبادل زندانی‌ها به فضای مذاکرات و روند گفت‌وگوها کمک کند.

تبادل زندانی در عین حال به‌عنوان یک پیروزی سیاسی برای ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، تلقی می‌شود.

مذاکرات موسوم به نورماندی بین این دو کشور، آلمان و فرانسه جریان دارد. اوکراین، آلمان و فرانسه خواستار نشست تازه‌ای در اواخر ماه جاری سپتامبر شده‌اند. روسیه گفته در صورت «برداشته شدن گام‌هایی مشخص» آماده‌ است در مذاکرات شرکت کند.

واپسین دور نشست این چهار کشور در سال ۲۰۱۶، سه سال پیش برگزار شده بود.

کی‌یف، مسکو را متهم کرده به آتش نبردها در شرق اوکراین دامن می‌زند و از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب حمایت می‌کند. مسکو اما دخالت در بحران را رد کرده و آن را مسئله داخلی اوکراین توصیف می‌کند.

به گفته سازمان ملل درگیری‌های شرق اوکراین از سال ۲۰۱۴ به این سو بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشته‌است. در گرماگرم نبردها بود که یک هواپیمای مسافربری مالزی نیز هدف موشک قرار گرفت که به کشته‌شدن تمامی ۲۹۸ سرنشین آن انجامید.

صدای آمریکا، اروپای آزاد/ت
XS
SM
MD
LG