لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

دو مشاور سابق ترامپ و اوباما، ایران و روسیه را تهدیدی علیه آمریکا دانستند


جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما
جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما

دو نفر از مشاوران سابق باراک اوباما و دونالد ترامپ، روسای جمهور سابق و کنونی ایالات متحده، روز سه‌شنبه عنوان کردند که مقابله روسیه با ناتو و کشورهای دمکراتیک همراه با نفوذ ایران در خاورمیانه، همچنان دو تهدید بزرگ علیه صلح جهانی به‌شمار می‌آیند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد که اظهارات جان کلی، ژنرال بازنشسته و رئیس دفتر سابق دونالد ترامپ، و جیمز جونز، مشاور امنیت ملی اوباما، تکرار اظهارات یک روز قبل دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا است؛ فقط آن که هیچ یک از آنها مانند دیک چنی از تصمیم آقای ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از منطقه انتقادی نکرد.

اظهارات این دو مقام سابق آمریکایی در جریان کنفرانسی اقتصادی در ابوظبی بیان شده است. جیم جونز که حدود دو سال در دولت باراک اوباما سمت مشاور امنیت ملی را بر عهده داشت تاکید داشته که ایران هنوز «تهدیدی واقعی» است.

او همچنین از تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه ایران که با خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای کلید آن زده شد، تقدیر کرد.

از زمان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تنش‌ها در خاورمیانه به شدت افزایش پیدا کرده و تهران نیز در واکنش به این امر برخی تعهدات هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده.

آقای جونز اظهار داشت: «شما نباید با حکومت ایران مذاکره کنید، بلکه باید با آن برخورد سفت و سختی داشته باشید و محکم باشید. دیر یا زود نیز مردم ایران خودشان کاری را که درست است، انجام خواهند داد.»

وی افزود: «من سیاست کج‌ دار و مریز را نمی‌پسندم. گرچه این حرفم به معنای آن نیست که با آنها جنگ زمینی داشته باشیم، بلکه منظورم تحریم‌های اقتصادی است. جامعه جهانی هم باید آنها را منزوی کند تا زمانی که مردم ایران خودشان دست به اقدام بزنند که فکر می‌کنم اکنون دارند چنین می‌کنند.»

این مقام سابق آمریکا، درباره روسیه نیز اتهام مداخله در انتخابات ایالات متحده و دیگر کشورهای دمکراتیک، و نیز تحریف اخبار در رسانه‌های اجتماعی را مطرح کرده است.

از سویی جان کلی در سخنرانی دیگری هشدار داد که روسیه می‌خواهد ایالات متحده را به عنوان یک قدرت جهانی به چالش بکشد، گفته‌ای که آسوشیتدپرس باور دارد در تضاد با تلاش‌های دونالد ترامپ برای برقراری روابط گرم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است.

کلی در طول این کنفرانس اقتصادی با خبرنگاران گفت‌وگویی نداشت و انتقادی نیز از دونالد ترامپ نکرد. با این حال وی گفت که دولت دونالد ترامپ تلاش‌ کرده کارهای بسیاری را به انجام برساند، اما ترامپ را اشخاص بسیاری دوره کرده‌اند که روی تصمیم‌گیری‌هایش تاثیر می‌گذارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن
XS
SM
MD
LG