لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۶

تمدید فرمان ریاست جمهوری آمریکا در مورد وضعیت «اضطراری ملی در قبال ایران»


دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۷ آبان «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران» را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است.

در روز ۱۴نوامبر سال ۱۹۷۹ (۲۴ آبان سال ۱۳۵۸) رئیس جمهوری وقت ایالات متحده برای نخستین بار این فرمان اجرایی را صادر کرد و از آن زمان تاکنون، هر ساله تمدید شده است.

در متن پیام دونالد ترامپ به کنگره آمریکا که در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده، آمده است: «روابط ایالات متحده با ایران هنوز به حالت عادی بازنگشته است و فرایند اجرای توافقنامه ۱۹ ژانويه سال ۱۹۸۱ در جریان است.»

اشاره آقای ترامپ به توافقنامه در الجزیر است که ايران و آمريكا در ۱۹ ژانويه سال ۱۹۸۱ برای پایان دادن به غائله گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمريکا در تهران امضا کردند. کارمندان سفارت پس از ۴۴۴ روز از اسارت آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

دونالد ترامپ تصریح کرده است:« به همین دلیل لازم است فرمان وضعیت اضطراری ملی که در تاریخ ۱۴ نوامبر سال ۱۹۷۹ صادر شد و کلیه اقداماتی که برای مقابله با این وضعیت اضطراری وضع شده، پس از ۱۴ نوامبر سال ۲۰۱۸ ادامه یابد.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تصریح کرده است: بنابراین بر اساس قانون اضطراری ملی من یک سال دیگر فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰در قبال ایران را تمدید می‌کنم.

در حالی «فرمان اجرایی برقراری وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران»برای یک سال تمدید شده است که مقا‌م‌های ارشد آمریکا روز دوشنبه ۱۴ آبان از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه صنعت نفت و گاز و همچنین کشتیرانی ایران خبر دادند.

ایران و شش قدرت جهانی یعنی آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان پس از دو سال مذاکرات سرانجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی موسوم به برجام برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند. طبق این توافق برخی از فعالیت‌های اتمی ایران محدود شد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران به حال تعلیق در آمد.

اما دونالد ترامپ که از زمان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ همواره به توافق اتمی با ایران انتقاد می‌کرد، در ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری خروج آمریکا از توافق برجام، و دستور بازگشت تمامی تحریم علیه جمهوری اسلامی را صادر کرد. این تحریم های در دو مرحله اجرا شده‌اند.

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

با استفاده از وب سایت کاخ سفید و گزارش رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG