لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۵

ترامپ: درباره ایران عجله نداریم


نارندرا مودی، دونالد ترامپ و شینزو آبه در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ دیدار کردند.
نارندرا مودی، دونالد ترامپ و شینزو آبه در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ دیدار کردند.

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه هفتم تیرماه در دیدار با نخست‌وزیر هند در حاشیه نشست گروه ۲۰ گفته است که درباره رفع تنش با ایران عجله‌ای ندارد.

دونالد ترامپ که در خصوص محورهای مذاکرات خود با نارندرا مودی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که پیامتان برای ایران چیست؟ اظهار داشت: پیامی که در سه روز اخیر بارها تکرار کرده ام. هیچ عجله‌ای نداریم و آنها می‌توانند بدون تعجیل(تصمیم) بگیرند. مطلقا فشار زمانی وجود ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: فکر می کنم و امیدوارم (که این رویکرد) در نهایت نتیجه بدهد که عالی خواهد شد، در غیر این صورت از نتیجه باخبر خواهید شد.

در این دیدار نارندرا مودی هم گفت که مساله ایران یکی از محورهای مذاکرات او دونالد ترامپ است.

دونالد ترامپ و مقام های آمریکایی می‌گویند که هدف نهایی «کمپین فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی ایران وادار کردن این کشور به مذاکره و دستیابی به یک توافق تازه است. دولت فعلی آمریکا معتقد است توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما امضا شد چون توافقی دائمی نیست،‌ یک توافق ضعیف است و مسائل غیرهسته‌ای مثل برنامه‌ موشکی و رفتار منطقه‌ای حکومت ایران را در بر نمی‌گیرد.

آقای ترامپ بارها خواستار مذاکره با مقام‌های ایرانی برای دستیابی به یک توافق تازه به جای برجام شده است، ولی رهبران جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا پیش از آغاز سفر خود به ژاپن در روز چهارشنبه در خصوص ایران هم گفت: «آنها کشوری دارند که دچار پریشانی اقتصادی است. در حال حاضر یک فاجعه اقتصادی است، آنها می‌توانند الان به‌سرعت به اوضاع اقتصادی‌شان سروسامان بدهند یا این‌که ۱۰ سال دیگر آن را حل کنند. هرچه که بخواهند من مشکلی ندارم. وقت کافی دارم. در میان مدت، تحت تحریم‌های خیلی قدرتمندی هستند».

دونالد ترامپ ۱۸ اردیبهشت پارسال خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام را اعلام کرد و در پی آن آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت. دولت ایران اعلام کرده خواهان حفظ برجام و پایبندی به تعهدات آن کشور است ولی نمی‌تواند برای مدت نامحدودی به این کار ادامه دهد چون با از سرگیری تحریم‌های آمریکا آن کشور عملا از فواید اقتصادی برجام محروم شده است.

همکاری درباره ایران و کره شمالی

دونالد ترامپ همچنین روز جمعه در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ با شینزو آبه،‌ نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت وگو کرد.

کاخ سفید اعلام کرده است که دونالد ترامپ و شینزو آبه بر ضرورت همکاری دیپلماتیک در قبال ایران و کره شمالی تاکید کردند.

شینزو آبه ۲۳ خردادماه در تهران با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار کرد. اما رهبر جمهوری اسلامی پیشنهاد مذاکره با دولت دونالد ترامپ را که نخست وزیر ژاپن حامل آن بود رد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به ژاپن رفته است هم روز گذشته گفت، قصد دارد در مذاکره با همتای آمریکایی‌اش، از دونالد ترامپ بخواهد تا برای تسهیل شروع مذاکرات، برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، یوتیوپ و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG