لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

دستور ترامپ برای خروج اکثر نیروهای آمریکایی از سومالی


وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون (عکس از آرشیو)
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون (عکس از آرشیو)

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه ۱۴ آذرماه اعلام كرد به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور نیروهای آمریکایی از سومالی خارج می‌شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، اقدام پنتاگون برای خروج نیروهای آمریکایی از سومالی، بخش از تصمیم‌های دونالد ترامپ پس از انتخابات برای کاهش ماموریت‌های نظامی ضد تروریستی در مناطق مختلف است.

پنتاگون بدون ارائه جزییاتی اعلام کرده است که اکثریت نیروهای آمریکایی و تجهیزات آنها در اوایل سال ۲۰۲۱ از سومالی خارج خواهند شد.

گفته می‌شود در حدود ۷۰۰ نیروی آمریکایی در سومالی حضور دارند که علاوه بر ارائه آموزش و مشورت‌های لازم به نیروهای محلی، وظیفه مقابله با نیروهای القاعده و گروه الشباب در این منطقه را برعهده دارند.

با این حال، پنتاگون تصریح کرده است خروج نیروها از سومالی به معنای پایان اقدامات ضد تروریستی ایالات متحده در این منطقه نیست.

وزارت دفاع آمریکا می گوید، به دنبال این تصمیم، ممکن برخی از نیروها ماموریت‌های جدیدی در شرق آفریقا واگذار شود.

پنتاگون اضافه کرده است: اما، نیروهای باقی مانده از سومالی به کشورهای همسایه منتقل می‌شوند تا ا این امکان را داشته باشند در عملیات فرامرزی توسط نیروهای آمریکایی و شرکای آنها علیه سازمان‌های افراط گرای خشونت آمیز در سومالی مشارکت داشته باشند.

دونالد ترامپ ماه گذشته و پس از برگزاری انتخابات دستور کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان را صادر کرده است.

طبق این دستور شمار نیروهای آمریکا در افغانستان تا ۱۵ ژانویه (شش هفته دیگر) به دو هزار و ۵۰۰ نیرو کاهش یابد.

رویترز می‌گوید، با توجه به این که اکنون شمار نیروهای آمریکایی در حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر است، با کاهش این نیروها پرسش‌های بی پاسخی درباره آینده حضور نظامی آمریکایی در افغانستان با توجه به روی کار آمدن دولت جو بایدن در کمتر از ۵۰ روز آینده مطرح است.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده هم اعلام کرد پنتاگون طرح کاهش نیرو در افغانستان را تصویب کرده است که براساس این طرح آمریکا همچنان دو پایگاه بزرگ را در این کشور حفظ خواهد کرد.

ژنرال مارک میلی گفت، ارتش آمریکا همچنان به دو ماموریت اصلی خود یعنی کمک به نیروهای امنیتی افغانستان در درگیری شبه نظامیان و همچنین انجام عملیات ضد تروریستی علیه شبه نظامیان حکومت اسلامی، داعش، و القاعده ادامه خواهد داد.

آمریکا در سال ۲۰۰۱ و به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به افغانستان حمله و حکومت طالبان را که به گروه القاعده پناه داده بود را سرنگون کرد. از آن زمان دولت مورد حمایت آمریکا در افغانستان قدرت را در این کشور در دست داشته است، اما طالبان بخش های وسیعی از افغانستان را در کنترل خود دارد.

XS
SM
MD
LG