لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

ترامپ ۱۵ نفر از جمله دو عضو جمهوریخواه کنگره را عفو کرد


به احتمال فراوان دونالد ترامپ تا قبل از ۲۰ ژانویه که دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز می‌شود فرمان‌های عفو بیشتری صادر خواهد کرد.
به احتمال فراوان دونالد ترامپ تا قبل از ۲۰ ژانویه که دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز می‌شود فرمان‌های عفو بیشتری صادر خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۵ نفر از جمله دو عضو جمهوریخواه کنگره را که از حامیان اولیه و سرسخت او بودند، یک مقام کارزار انتخاباتی خود که در پرونده تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محکوم شده و چند پرسنل شرکت‌های امنیتی خصوصی که به جرم کشتار در بغداد در سال ۲۰۰۷ محاکمه و زندانی شده‌اند را عفو کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصمیم روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او حاضر است از اختیاراتش برای پاداش دادن به وفادارانش و افرادی استفاده کند که توسط دستگاه قضایی آمریکا محکوم و مجازات شده‌اند.

صدور فرمان عفو در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری اقدام عجیبی نیست ولی نکته جالب توجه این است که آقای ترامپ هنوز پیروزی جو بایدن را نپذیرفته است.

به احتمال فراوان دونالد ترامپ تا قبل از ۲۰ ژانویه که دوره ریاست‌جمهوری جو بایدن آغاز می‌شود فرمان‌های عفو بیشتری صادر خواهد کرد و احتمال عفو اعضای خانواده خود و رودی جولیانی، وکیل شخصی او، در هفته‌های اخير مطرح شده است.

دو مورد از فرمان‌های عفو که روز سه‌شنبه صادر شد مربوط به دانکان هانتر، نماینده سابق ایالت کالیفرنیا و کریس کالینز، نماینده نیویورک در مجلس نمایندگان است که از نخستین طرفداران سرسخت آقای ترامپ در حزب جمهوریخواه بودند.

آقای ترامپ علاوه بر صدور فرمان عفو برای ۱۵ نفر، مدت زندان پنج نفر از جمله استیو استاکمن، نماینده سابق ایالت تگزاس در کنگره، را تخفیف داد.

کریس کالینز پس از اعتراف به سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه کنگره برای کمک به کلاهبرداری ۸۰۰ هزار دلاری پسرش در بازار بورس به دو سال و دو ماه زندان محکوم شد. دانکان هانتر نیز پس از اعتراف به سرقت پول کارزار انتخاباتی‌اش به ۱۱ ماه زندان محکوم شد.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفت فرمان عفو این دو پس از درخواست تعداد کثیری از نمایندگان کنگره صادر شد. آقای ترامپ در عین حال به سوابق نظامی دانکان هانتر و شرکت او در ماموریت‌های رزمی در عراق و افغانستان اشاره کرد.

طبق دستور دونالد ترامپ، چهار پرسنل سابق شرکت‌های امنیتی خصوصی نیز عفو شده‌اند. این افراد به جرم کشتار بیش از ده غیرنظامی عراقی در سال ۲۰۰۷ محاکمه و زندانی شده‌اند. این حادثه موجب یک رسوایی بین‌المللی در مورد استفاده آمریکا از شرکت‌های امنیتی خصوصی شد.

حامیان این چهار پرسنل شرکت امنیتی «بلک واتر ورد واید» که به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند از مدت‌ها پیش مشغول لابی‌گری برای دریافت عفو ریاست‌جمهوری بوده و ادعا می‌کنند که در این پرونده شواهد به درستی بررسی نشده و مجازات تعیین شده برای این افراد بیش از حد بوده است.

دو نفر دیگری که توسط دونالد ترامپ عفو شده‌اند جورج پاپادوپولوس، مشاور سابق کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ و یک وکیل هلندی است که در تحقیقات بازپرس ویژه وزارت دادگستری در مورد دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به جرم دادن اطلاعات غلط و دروغ‌گویی در بازجویی توسط اف‌بی‌آی مجرم شناخته شدند.

آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است که دونالد ترامپ از اختیارات ويژه خود سوءاستفاده می‌کند و افرادی را که برای سرپوش گذاشتن بر اعمال نادرست رئیس‌جمهور دروغ گفته‌اند، عفو می‌کند.

آقای ترامپ ماه گذشته مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی که پس از اعتراف به دروغگویی به اف‌بی‌آی محاکمه و زندانی شده بود را عفو کرد و چند ماه پیش نیز مدت زندان یکی دیگر از نزدیکان خود به نام راجر استون را کاهش داد.

آقای ترامپ تا قبل از صدور فرمان‌های روز سه‌شنبه، حدود دو درصد از تقاضاهای عفو را که به کاخ سفید ارجاع شده بود تایید کرده بود که شامل ۲۷ مورد می‌شود.

باراک اوباما در دو دوره ریاست‌جمهوری خود حدود شش درصد از تقاضاهای عفو را تایید کرد که شامل ۲۱۲ مورد بود و جورج دبلیو بوش نیز در دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش حدود هفت درصد از تقاضاهای عفو را تایید کرد که شامل ۱۸۹ مورد بود.

XS
SM
MD
LG