لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

کاخ کرملین: گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ درباره ایران و کنترل تسلیحاتی


کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در خصوص روابط دوجانبه و مسائل بین المللی رایزنی کردند.
کاخ سفید می‌گوید، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در خصوص روابط دوجانبه و مسائل بین المللی رایزنی کردند.

کاخ کرملین روز پنجشنبه دوم مرداد گفت٬ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی در خصوص برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای ایران و کنترل تسلیحاتی گفت‌وگو کردند.

کرملین می‌گوید، رهبران دو کشور علاقه مشترک خود را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین آمریکا و روسیه بیان کردند.

جاد دیر، معاون مطبوعاتی کاخ سفید هم در توییتی گفته است، در این تماس تلفنی دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در خصوص تلاش برای ریشه کن کردن ویروس کرونا و همچنین بازگشایی کسب و کار صحبت کردند.

جاد دیر اضافه کرده است، رهبران آمریکا و روسیه همچنین در خصوص روابط دوجانبه و مسائل بین المللی رایزنی کردند.

معاون مطبوعاتی کاخ سفید همچنین گفته است، رئیس جمهوری ترامپ باردیگر ابراز امیدواری کرد که از مسابقه سه جانبه تسلیحانی پر هزینه بین چین ، روسیه و ایالات متحده جلوگیری شود و همچنین در انتظار پیشرفت در مذاکرات آتی کنترل تسلیحات در وین است.

در حالی کاخ کرملین می‌گوید، روسای جمهوری آمریکا و روسیه در خصوص برنامه تسلیحاتی و هسته‌ای ایران صحبت کرده‌اند که طی ماه‌های گذشته مقام‌های دولت دونالد ترامپ بارها اظهار داشته‌اند نخواهند گذاشت که تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود.

تحریم تسلیحاتی علیه ایران از سال ۲۰۰۷ تاکنون برقرار است، اما مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، این تحریم‌ها قرار است ۱۸ اکتبر، ۲۷ مهر سال جاری، منقضی شود.

آمریکا بر خطرناک بودن انقضای تحریم تسلیحاتی ایران تأکید کرده و از ماه‌ها پیش کارزاری را برای جلوگیری از برداشته شدن این تحریم به راه انداخته است. پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا در این باره نیز در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است.

روسیه پیشتر مخالفت خود را با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کرده است.

در همین زمینه، کلی کرفت، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، روز گذشته بر «لزوم برداشته نشدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران» تاکید کرد.

خانم کرفت اظهار داشت، پایان یافتن این تحریم‌ها سبب می‌شود حکومت ایران «بدبختی و خون‌ریزی بیشتری» در کشورهای مختلف منطقه به راه بیاندازد.

XS
SM
MD
LG