لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۷

انتقاد نمایندگان جمهوری‌خواه و دمکرات از سخنان ترامپ پس از دیدار با پوتین‎


قانون‌گذاران ایالات متحده، از جمله شماری از چهره‌های ارشد و بانفوذ حزب جمهوری‌خواه از سخنان دونالد ترامپ در رابطه با اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، انتقاد کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز ۲۵ تیر ماه پس از دیدار با ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسش‌ها در باره همین موضوع، تحقیقاتی را که در آمریکا بر سر دخالت احتمالی روسیه دنبال می‌شود «فاجعه» و «مسخره» توصیف کرد و گفت که این موضوع بین دو کشور فاصله انداخته است.

آقای ترامپ گفته تبانی در کار نبوده و در جریان کارزار ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون، رقیب دمکرات خود را در رقابتی سالم شکست داده‌است.

آقای پوتین نیز تاکید کرده کشورش به هیچ‌وجه، در روند انتخابات و امور داخلی ایالات متحده و یا کشورهای دیگر، دخالتی نکرده است.

آقای ترامپ گفته «من به نیروهای امنیتیم اعتماد خیلی زیادی دارم، ولی باید به شما بگویم که رئیس‌جمهوری پوتین قویا و شدیدا هر گونه دخالتی را تکذیب کرده است». رئیس‌جمهوری ایالات متحده افزوده است «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا روسیه باید در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کرده باشد».

اظهارات آقای ترامپ در این مورد با موجی از انتقادهای از سوی نمایندگان کنگره آمریکا روبه‌رو شده‌است؛ و در این بین نه تنها دمکرات‌ها، که شماری از چهره‌های بانفوذ و اعضای حزب جمهوری‌خواه، یعنی حزب حامی آقای ترامپ نیز به منتقدان پیوسته‌اند.

ریچار برد، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور اطلاعاتی سنای آمریکا، گفته ترامپ باید هر حرفی که پوتین در تکذیب دخالت در انتخابات آمریکا می‌زند را «دروغ» قلمداد کند.

پل رایان، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه، پس از اظهارات رئیس‌جمهوری کشورش تاکید کرد «هیچ تردیدی وجود ندارد» که روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ایالات متحده دخالت کرده و آقای ترامپ «باید این را بپذیرد که روسیه متحد ما نیست».

پل رایان می‌گوید «هیچ تساوی اخلاقی بین آمریکا و روسیه نیست، [روسیه کشوری‌ست که] دشمن ارزش‌ها و ایده‌آل‌های بنیادین ما است».

به گفته این عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه «ایالات متحده باید روسیه را به خاطر حملات بدطینت آن کشور علیه دمکراسی، پاسخگو کند».

سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی، گفته است سخنان دونالد ترامپ در جریان کنفرانس مطبوعاتی‌اش از ایالات متحده تصویر یک کشور «ضعیف» را ارائه می‌دهد.

سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را «یکی از شرم‌آورترین‌ها» در میان اقدامات و عملکردهای روسای جمهوری کشورش و «اشتباهی تراژیک» توصیف کرده‌است.

لیندسی گراهام، سناتور دیگری از حزب جمهوری‌خواه دیدار ترامپ و پوتین را برای پاسخگو کردن روسیه، یک «بخت از دست رفته» توصیف کرده‌است.

سناتور جمهوری‌خواه جف فلیک گفته «هرگز تصور نمی‌کردم روزی را ببینم که رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار رئیس‌جمهوری روسیه، در برابر همگان، ایالات متحده را به خاطر تجاوزات روسیه مقصر معرفی کند». سناتور جمهوری‌خواه بن سیس، گفته‌های آقای ترامپ را «عجیب و غریب» توصیف کرده‌است.

سناتور دمکرات چاک شومر، گفته سخنان رئیس‌جمهوری کشورش «خطرناک و [از موضع] ضعف» بود. جان برنان، رئیس پیشین سازمان سی‌آی‌ای، از دیگر چهره‌هایی‌ست که شدیدا از این اظهارات انتقاد کرده‌است. الیوت انگل، از نمایندگان ارشد حزب دمکرات در مجلس نمایندگان، گفته «رئیس‌جمهوری دست به عقب‌گرد شگفت‌آوری از وظایف خود زده: تکذیب حملات روسیه به دمکراسی آمریکا، آن‌هم در حالی‌که در خاک یک کشور خارجی و در کنار دشمن اصلی آمریکا ایستاده است».

دیدار آقایان ترامپ و پوتین در ۲۵ تیر ماه در هلسینکی، پایتخت فنلاند برگزار شد. هواپیمای آقای پوتین حداقل نیم ساعت تاخیر داشت و دیدار او با ترامپ نیز به همین دلیل با تاخیر برگزار شد. آقای ترامپ اکنون به ایالات متحده بازگشته است و انتظار می‌رود در برابر انتقادها و اظهاراتی که در ساعت‌های گذشته مطرح شده، واکنش نشان دهد.

رادیو اروپای آزاد و توئیتر|ت.ت
XS
SM
MD
LG