لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۴

ترامپ: ایران درخواستی برای کاهش تحریم‌ها برای مقابله با کرونا نداده است


دونالد ترامپ می‌گوید اگر ایران برای مقابله با کرونا کمک بخواهد، آمریکا به این کشور کمک می‌کند.
دونالد ترامپ می‌گوید اگر ایران برای مقابله با کرونا کمک بخواهد، آمریکا به این کشور کمک می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ فروردین در پاسخ به پرسشی در خصوص کاهش تحریم‌های ایران برای مقابله با ویروس کرونا، گفت، تهران چنین درخواستی را از واشینگتن نکرده است که اجازه داده شود، تجهیزات پزشکی به ایران ارسال شود.

یک خبرنگار در کنفرانس خبری روزانه در کاخ سفید از دونالد ترامپ پرسید آیا موضوع کاهش تحریم برای ارسال تجهیزات پزشکی به ایران را بررسی می‌کنید؟

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت: آنها چنین درخواستی از ما نکرده‌اند که ما چنین کاری بکنیم.اگر آنها خواهان ملاقات باشند، ما هم علاقه‌مندیم و علاقه داریم همه مسائل را حل و فصل کنیم، اما تردید دارم (آنها چنین کاری بکنند).

این خبرنگار در ادامه پرسید به چه میزان این واقع بینانه است که کسی در ایران تلفن را بردارد و به شما زنگ بزند؟ دونالد ترامپ در پاسخ گفت، آنها آمریکا را دوست دارند. فکر می‌کنم ایرانی‌ها آمریکا را دوست دارند. فکر می‌کنم آنها عاشق آزادی هستند و آنها خواهان داشتن چیزهایی هستند که ما داریم.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولیت اخلاقی در این زمینه ندارد، اظهار داشت: من مسئولیت اخلاقی خواهم داشت، اگر آنها از من درخواست کمک بکنند. اگر آنها نیاز به کمک داشته باشند، من موضوع را به صورت دیگر بررسی خواهم کرد.

این خبرنگار دوباره پرسید، سازمان ملل متحد می گوید، ایران به کمک نیاز دارد. دونالد ترامپ در پاسخ گفت، این برعهده سازمان ملل است. اما من درباره خودمان حرف می‌زنم. اگر آنها کمک بخواهند. آنها الان با یکی از بدترین موردهای (شیوع کرونا) مواجه‌اند. حتی شاید بدترین وضعیت در جهان. اگر آنها بخواهند ما به آنها کمک خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست و چنین رویکردی نتیجه‌بخش نبوده و نیست.

در هفته‌های اخیر و با بالا رفتن آمار قربانیان مبتلا به ویروس کرونا در ایران، هم مقام‌های جمهوری اسلامی کارزاری را برای لغو تحریم‌ها به راه انداخته‌اند و هم برخی از کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی خواستار کاهش تحریم‌ها در شرایط فعلی شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، میشل باشله، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل و همچنین چند کشور از جمله چین، روسیه و ونزوئلا خواهان رفع یا دست‌کم کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند تا تهران بتواند با بحران کرونا مبارزه موثرتری انجام دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که سه هزار و ۱۶۰ نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. همچنین شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا نیز ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر اعلام شده است.

نهادهای بین المللی می‌گویند، آمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

بر اساس آماری که رادیوفردا از اظهارات پراکنده مقام‌های رسمی محلی و منابع وزارت بهداشت جمع‌آوری کرده است، تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر به دلیل داشتن علائم بالینی کرونا در ۳۱ استان ایران بستری شده یا تحت نظر قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه، وزیر خارجه آمریکا دو روز پیش احتمال کاهش تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و سایر کشورها برای مبارزه آنها با همه‌گیری ویروس کرونا را بعید ندانست ولی نشانه قاطعی در این زمینه بروز نداد.

مایک پومپئو در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است بخواهد موضعش را درباره کاهش تحریم‌ها علیه ایران مورد بازنگری قرار دهد؟ وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: «ما مرتبا در سیاست‌های‌مان تجدیدنظر می‌کنیم، لذا پاسخ این است- آیا ما همواره بازنگری می‌کنیم؟- البته».

او در عین حال گفت که تحریم‌های آمریکا شامل کالاهای بشردوستانه و پزشکی نمی‌شود.

دولت دونالد ترامپ که اردیبهشت سال ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به «برجام» خارج شد، سیاست «فشار حداکثری» را در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته است.

آمریکا از ایران می‌خواهد برای توافق تازه‌ای که علاوه بر برنامه هسته‌ای تهران، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه را نیز شامل شود پای میز مذاکره بیاید. مقام های جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG