لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

محدودیت جدید دولت آمریکا برای مهاجران قانونی که از دولت کمک می‌گیرند


 یک مرکز دولتی برای مهاجران در تگزاس (عکس آرشیو)
یک مرکز دولتی برای مهاجران در تگزاس (عکس آرشیو)

دولت آمریکا روز دوشنبه ۲۱ مرداد قانون جدیدی را اعلام کرد که بر اساس آن برای مهاجرت قانونی آن دسته از مهاجران فقیری که از کمک‌های دولتی اسفاده می‌کنند، محدودیت‌هایی اعمال خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این مقررات که مبتکر آن استیون میلر ، مشاور ارشد دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت است از روز ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ به اجرا گذاشته خواهد شد. براساس آن درخواست‌های اقامت موقت و دایم به دلیل نداشتن درآمد کافی و یا دریافت کمک‌های دولتی مثل مسکن یا پوشش درمانی رد خواهد شد.

بلافاصله پس از انتشار این مقررات «مرکز حقوقی ملی مهاجرت» گفت با شکایت به مراجع قضایی تلاش خواهد کرد از اجرای آن جلوگیری کند. رییس این نهاد گفت این قانون انگیزه‌های نژادی دارد.

این مقررات بخشی از اقدامات دونالد ترامپ برای کاهش مهاجرت قانونی و غیرقانونی است که یکی از سیاست‌های اصلی دوران ریاست جمهوری اوست.

کارشناسان می گویند این مقررات یکی از شدیدترین اقدامات دولت دونالد ترامپ است که سیستم مهاجرت قانونی را هدف گرفته است. طرفداران مهاجرت می گویند این مقررات تلاش دولت برای کاهش مهاجران قانونی بدون تایید کنگره و تغییر قوانین آمریکاست.

منشا حقوقی این مقررات جدید قانون مهاجرت آمریکا در سال ۱۸۸۲ است که طبق آن دولت می تواند به هر فردی که ممکن است برای کشور «هزینه داشته باشد» روادید ندهد.

در حال حاضر اکثر مهاجران که منتظر دریافت گرین کارت و اقامت دایم در آمریکا هستند می توانند از اکثر کمک‌های عمومی بهره مند شوند. اما اين مقررات جدید که توسط اداره امنیت میهن در دفتر مقررات فدرال ثبت شده مفهوم «هزینه برای منابع عمومی» را توسعه داده و طبق آن تعداد بیشتری از متقاضیان از کسب اقامت قانونی محروم می شوند.

طبق تعریف جدید هر فردی که طی یک دوره سه ساله بیش از ۱۲ ماه خدمات و کمک‌های دولتی بگیرد به عنوان «هزینه‌ای برای منابع عمومی» تلقی خواهد شد.

کن کوچینلی، مدیر خدمات شهروندی و مهاجرت دولت آمریکا در یک کنفرانس خبری هنگام اعلام این مقررات در کاخ سفید گفت:« این قانون اتباع خارجی را موظف می کند که برای اداره امور زندگی خود و خانواده و پیشرفت فعالیت‌های خصوصی به منابع شخصی خود تکیه داشته باشند.»

او افزود:«کنگره هیچگاه مفهوم دقیق هزینه برای منابع عمومی را در قوانین مشخص نکرده و این مفهوم هیچگاه در مقررات دقیقا تعریف نشده است. با مقرراتی که امروز معرفی می شود این مفهوم تغییر می کند.»

به گفته او از این پس کارمندان اداره مهاجرت باید سن، وضعیت سلامتی و خانوادگی، دارایی‌ها و منابع مالی و سطح تحصیلات و قابلیت‌های حرفه‌ای تمامی متقاضيان را بررسی کنند.

آقای کوچینلی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز که قبل ازکنفرانس خبری در کاخ سفید پخش شد گفت:«انگیزه اصلی در تنظیم و اجرای این مقررات بازگشت به ارزش قدیمی آمریکایی یعنی خودکفایی است.»

قبل از انتشار این مقررات، پژوهشکده سیاست گذاری مهاجرت در گزارش جدید خود تخمین زد که بیش از نیمی از درخواست‌های افرادی که به دلیل وابستگی خانوادگی در آمریکا تقاضای گرین کارت می کنند طبق مقررات جدید رد خواهد شد.

در سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰۰ هزار گرین کارت به متقاضیان داده شده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG