لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

درخواست ترامپ برای اعتراض به بازداشت احتمالی‌اش با واکنش سرد هواداران روبرو شد


اولین جلسه از دادرسی مربوط به نقض قوانین مالی کارزارهای انتخاباتی توسط دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود
اولین جلسه از دادرسی مربوط به نقض قوانین مالی کارزارهای انتخاباتی توسط دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶، روز سه‌شنبه برگزار می‌شود

درخواست دونالد ترامپ برای اعتراض به اعلام جرم علیه او توسط دادستانی نیویورک با واکنش خاموش هوادارانش روبرو شده است. حتی برخی از طرفداران سرسخت رئیس‌جمهور سابق آمریکا اعتراض به اقدام دادستانی نیویورک را هدر دادن وقت و یا تله‌گذاری پلیس توصیف کرده‌اند.

این بی‌اعتنایی یا واکنش دوگانه طرفداران آقای ترامپ، توان او برای بسیج راست افراطی که حدود دو سال پیش به ساختمان کنگره یورش بردند را زیر سوال برده است.

این وضعیت در عین حال نشان می‌دهد که احتمالا بازداشت صدها تن از مهاجمان به ساختمان کنگره و محکومیت تعداد قابل توجهی از آن‌ها به حبس‌های طولانی، تمایل به شورش و ایجاد ناآرامی‌های گسترده را کاهش داده است.

با این همه، پلیس نیویورک مطالبی که در مورد دعوت به اعتراض در صورت اعلام جرم علیه دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود را با دقت تحت نظر دارد.

مقامات پلیس ایالت نیویورک به خبرگزاری‌ها گفتند درجه اعتبار و جزییات عملی مطرح‌شده در این تهدیدها بسیار متنوع است. به گفته آن‌ها، در برخی از این مطالب حتی تشویق به اعتراض مسلحانه و جلوگیری از احتمال بازداشت آقای ترامپ توسط پلیس نیویورک نیز مطرح شده است.

باشگاه جمهوریخواهان نیویورک اعلام کرده که عصر روز دوشنبه ۲۹ اسفند در محله منهتن تجمع اعتراضی برگزار خواهد کرد ولی محل دقیق آن را فاش نکرده است.

پیام‌ها و درخواست‌هایی هم برای مقابله مسلحانه با ماموران پلیس در اطراف ویلای خصوصی آقای ترامپ در ایالت فلوریدا در شبکه‌های اجتماعی فرعی منتشر شده است.

ولی با گذشت دو روز از پیام دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خود که از هوادارانش خواست در واکنش به احتمال بازداشت او در روز سه‌شنبه دست به اعتراض بزنند، نشانه‌ای از سازماندهی اعتراضاتی شبیه به هجوم به ساختمان کنگره مشاهده نمی‌شود.

علی الکساندر (علی عبدالرزاق اکبر) یکی از فعالان برجسته راست افراطی و از سازمان‌دهندگان اصلی یورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، در پیام‌های اخیرش به هواداران آقای ترامپ هشدار داده است که اگر در نیویورک دست به اعتراض زنند «دستگیر» خواهند شد.

او در توئیتی نوشت: «شما آن‌جا هیچ‌گونه حق و آزادی ندارید».

او در بخش دیگری از توئیت خود خاطر نشان کرد که با الکس جونز، یکی دیگر از رهبران و فرضیه‌پردازان «تقلب» در انتخابات جمهوری سال ۲۰۲۰ مشورت کرده و هر دو به این نتیجه رسیده‌اند که در نیویورک تظاهرات نخواهند کرد.

مارجری تیلور گرین، نماینده جمهوریخواه ایالت جورجیا در مجلس نمایندگان که از فرضیه توطئه‌آمیز نقش اف‌بی‌آی در یورش به ساختمان کنگره دفاع می‌کند و هنوز دونالد ترامپ را «رئیس‌جمهور مشروع» آمریکا خطاب می‌کند، در توئیتر نوشت: «چقدر از ماموران علنی و مخفی اف‌بی‌آی در نیویورک جمع شده‌اند تا اعتراض به دستگیری سیاسی ترامپ را به خشونت بکشانند؟»

کارشناسان مرکز پژوهشی «سیتیزن لب» که مطالب و گفتمان راست افراطی از جمله جنبش موسوم به «توقف سرقت انتخابات» را دنبال می‌کنند، معتقدند همین فرضیه توطئه که گویا ماموران مخفی اف‌بی‌آی اجتماع هواداران ترامپ را به خشونت می‌کشانند تا بهانه دستگیری آن‌ها را فراهم کنند، باعث شده است که تمایل به مشارکت در اعتراضات خشونت‌آمیز در میان راست افراطی کاهش یابد.

بیش از هزار نفر از شرکت‌کنندگان در یورش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بازداشت شده‌اند، تعداد قابل توجهی به حبس‌های طولانی و بقیه به پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم شده‌اند.

بیش از هزار نفر از شرکت‌کنندگان در یورش به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ بازداشت شده‌اند، تعداد قابل توجهی به حبس‌های طولانی و بقیه به پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم شده‌اند.

اکثر آن‌ها در جریان دادرسی از اعمال خود ابراز پشیمانی کرده‌اند و برخی از دونالد ترامپ به‌دلیل بی‌توجهی و رها کردن آن‌ها در این وضعیت دشوار به‌شدت ناراضی هستند.

اولین جلسه از دادرسی مربوط به نقض قوانین مالی کارزارهای انتخاباتی توسط دونالد ترامپ در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، به اتهام «دادن حق سکوت» به یک ستاره پورن، روز سه‌شنبه در دادگاه فدرال شعبه منهتن در نیویورک برگزار می‌شود. برخی از کارشناسان معتقدند که اگر هیئت منصفه این اتهام را تایید کند ممکن است آقای ترامپ بازداشت شود.

چهره‌های برجسته حزب جمهوريخواه که در ابراز نظرهای خود در اين مورد، با هر گونه تظاهرات با هدف دخالت در روند کار دستگاه قضايی مخالفت کرده‌اند.

مايک پنس، معاون رياست‌جمهوری در دوران دونالد ترامپ، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای ضمن انتقاد از رفتار ترامپ در تحريک هوادارانش برای حمله به کنگره گفت: «من مطمئنم که پرزيدنت ترامپ می‌تواند از خودش مراقبت کند. ولی اين بدان معنی نيست که اعلام جرم عليه يک رئيس‌جمهور سابق با انگيزه سياسی کار درستی است».

سياستمداران ارشد حزب جمهوريخواه در اجتماع فراکسيون اين حزب در کنگره آمريکا که در روزهای اخير در اورلاندو برگزار شد نيز اعلام جرم دادستانی نيويورک عليه دونالد ترامپ را به عنوان اقدامی با انگيزه‌های سياسی محکوم کردند.

اما کوين مک کارتی، رئيس فراکسيون جمهوریخواهان در مجلس نمايندگان آمريکا، در اين اجتماع گفت: «به نظرم مردم نبايد به خاطر اين موضوع تظاهرات کنند. فکر می‌کنم که اگر با آقای ترامپ صحبت کنيد خود او هم واقعا با اين کار موافق نيست».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG