لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

دونالد ترامپ: تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است


هنوز مشخص نیست آیا ترامپ شخصا به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور خواهد داد که این تحریم‌ها را وضع کند و یا منتظر اقدام کنگره خواهد ماند.
هنوز مشخص نیست آیا ترامپ شخصا به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور خواهد داد که این تحریم‌ها را وضع کند و یا منتظر اقدام کنگره خواهد ماند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۲۲ مهر گفت به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد به زودی تحریم‌های سنگینی علیه ترکیه وضع خواهد شد ولی در عین حال گفت که آمریکا از درگیری نظامی با ترکیه پرهیز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ترامپ گفت: «تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه هستند».

دونالد ترامپ هفته گذشته با اشاره به اینکه آمریکا نظامیان خود را از شمال شرقی سوریه خارج خواهد کرد، به ترکیه هشدار داد که به فکر اقدامی خارج از حد نیفتد و گرنه اقتصاد آن کشور را نابود خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده روز ۱۸ مهر در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی از سوی ترکیه نقض هشدار آمریکا محسوب می‌شود، گفت: «اقداماتی مانند پاکسازی قومی، آتش کور توپخانه‌ای و حملات هوایی علیه مناطق مسکونی و پرجمعیت نقض چنین هشداری محسوب می‌شود.»

ترکیه در دو روز گذشته حملات نظامی خود علیه کردهای سوریه که در نبرد علیه گروه «خلافت اسلامی» متحد آمریکا هستند را تشدید کرده است.

تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از منطقه که زمینه را برای حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه فراهم کرد در آمریکا نیز به عنوان خیانت به متحدان این کشور و اقدامی که ممکن است باعث فعال شدن داعش شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمریکا و متحدانش عملیات ترکیه را محکوم کرده‌اند ولی تهدید آنها به تحریم آن کشور نتوانست از این حملات جلوگیری کند.

یکی از موضوعات مطرح در قضیه حمله ترکیه به شمال سوریه مسئله فرار اعضای داعش از اردوگاه‌های این منطقه است. کردهای سوریه که حفاظت از این اردوگاه‌ها را برعهده دارند می‌گویند با حمله ترکیه کار حراست از این کمپ‌ها سخت شده و صدها داعشی در روزهای اخیر موفق به فرار شده‌اند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه با اشاره به این موضوع در یک پیام توئیتری نوشت که «کردها ممکن است برخی‌شان را آزاد کنند تا ما را در این قضیه درگیر کنند. ترکیه و کشورهای اروپایی، که خیلی‌شان از آن کشورها آمده‌اند، می‌توانند آنها را به آسانی دستگیر کنند اما باید سرعت عمل به‌خرج بدهند. تحریم‌های سنگین علیه ترکیه در راه است! آیا مردم واقعاً فکر می‌کنند باید با ترکیه که از اعضای ناتو است وارد جنگ بشویم؟ جنگ‌های بی‌پایان خاتمه خواهند یافت!»

هنوز مشخص نیست که آیا ترامپ شخصا به وزارت خزانه‌داری آمریکا دستور خواهد داد که این تحریم‌ها را وضع کند و یا منتظر اقدام کنگره خواهد ماند.

دولت آمریکا روز جمعه از آماده شدن برای تحریم ترکیه خبر داده بود و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، نیز گفته است که به بانک‌ها در این مورد اطلاع‌رسانی شده است.

آقای منوچین پس از جلسه‌ای در کاخ سفید گفت: «به هیچ عنوان هنوز برای تحریم دیر نشده است» ولی افزود با توجه به اینکه ترکیه عضو ناتوست «وضعیت بسیار پیچیده است».

لیندسی گراهام، سناتور ارشد حزب جمهوریخواه، گفت کنگره با حمایت هر دو حزب در این مورد به سرعت اقدام خواهد کرد.

آقای گراهام در مصاحبه‌ با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مرتکب بزرگترین اشتباه دوران فعالیت سیاسی خود شده است. من هیچگاه شاهد چنین حمایتی از سوی هر دو حزب نبوده‌ام. همه ما از اردوغان خسته شده‌ایم».

او در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در همکاری با دولت، هزاران کیلو آجر بر سر او خواهند ریخت. تحریم‌هایی شبیه به ایران و او سزاوار آن است. ما او را از سوریه بیرون خواهیم کرد و معادلات منطقه را تغییر خواهیم داد».

دونالد ترامپ در روزهای گذشته دستور خروج حدود هزار نیروی آمریکا از مناطق مرزی سوریه با ترکیه را صادر کرد تا در درگیری‌های منطقه گرفتار نشوند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در مصاحبه‌ با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «بخشی از نیروهای ما در منطقه‌ای مستقر هستند که ممکن است به جبهه جنگ بدل شود و این وضعیت غیرقابل دفاع است».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG