لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

ترامپ می‌گوید، حمله ۷ اکتبر هولناک بود اما اسرائیل باید به جنگ پایان دهد


دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، گفت که همان واکنشی را که اسرائیل به حمله ۷ اکتبر گروه افراطی حماس نشان داد، او نیز نشان می‌داد، اما اسرائیل در حال از دست دادن حمایت‌های جهانی است و باید جنگ غزه را خاتمه دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، کشتاری که گروه افراطی حماس در جنوب اسرائیل رقم زد، «یکی از غم‌انگیزترین رخدادهایی بوده» که تاکنون دیده است. وی افزود که اما با این حال اسرائیل باید این جنگ را به پایان برساند.

اظهارات دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با یک روزنامه اسرائیلی به نام «اسرائیل هیوم» بیان شده. این روزنامه روز دوشنبه ویدیویی از مصاحبه با آقای ترامپ را در وبسایت خود منتشر کرده است.

طرح اسرائیل برای عملیات نظامی زمینی در رفح که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، با مخالفت دولت جو بایدن مواجه شده است که آن را اقدامی اشتباه می‌داند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که بر آن بر لزوم آتش‌بس در غزه تاکید شده است گفت که مانع اعزام هیات نمایندگان اسرائیل به واشینگتن برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی درباره عملیات رفح شده.

از ترامپ پرسیده شد که اگر اعضای خانواده او قربانی حملات گروه افراطی حماس در روز ۷ اکتبر می‌شد، چه واکنشی نشان می‌داد.

وی در پاسخ گفت: «باید بگویم کاری که می‌کردم خیلی شبیه همین کاری بود که شما کردید... حمله وحشتناکی بود. این مسئله خیلی ناراحتم می‌کند که مردم دیگر درباره ۷ اکتبر حرفی نمی‌زنند بلکه می‌گویند که اسرائیل متجاوز است.»

ایالات متحده و بسیاری از کشورهای غربی، گروه حماس را تروریستی می‌دانند. حمله این گروه در روز ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت. حماس در جریان آن حملات همچنین ۲۵۰ اسرائیلی را نیز گروگان گرفت. از آن زمان اسرائیل حمله گسترده‌ای را به نوار غزه آغاز کرده که تاکنون بیش از ۳۲ هزار کشته بر جای گذاشته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG