لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

دونالد ترامپ: ملاقات مایک پومپئو با کیم جونگ اون در فضای راحتی انجام شد


دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز چهارشنبه تایید کرد مایک پومپئو رییس سازمان سیا که به زودی کار جدید خود به عنوان وزیر خارجه را آغاز خواهد کرد با کیم جونگ اونگ رهبرکره شمالی یک دیدار مخفی داشته است. این مشخص‌ترین اقدام علنی در راستای برگزاری ملاقات بین آقای ترامپ و رهبر کره شمالی در ماه‌های آینده است.

به گزارش وبسایت پولیتیکو، دونالد ترامپ در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «مایک پومپئو هفته گذشته با کیم جونگ اون در کره شمالی دیدار کرد. ملاقات در فضای راحتی بود و مناسبات خوبی برقرار شد. جزییات این جلسه اکنون در دست بررسی است. غیرهسته‌ای شدن آن کشور برای جهان و در عین حال برای کره شمالی امری عالی خواهد بود.»

یک مقام کاخ سفید روز چهارشنبه گفت ملاقات مایک پومپئو با کیم جونگ اون همانطور که روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه گزارش داد در تعطیلات عید پاک برگزار شد و نه هفته پیش که رییس جمهور در پیام خود نوشته است.

این ملاقات حساس‌ترین دیدار اعلام شده بین مقامات دو کشور از سال ۲۰۰۰ تاکنون است. در آن سال مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا با کیم جونگ ایل پدر متوفی رهبر فعلی کره شمالی دیدار کرد.

دیدار بین دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تغییر مهمی در مناسبات دو کشور خواهد بود که از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ همواره روابط خصمانه‌ای داشته اند. کره شمالی در این مدت بارها تهدید کرده که نه فقط علیه آمریکا بلکه علیه ژاپن و کره جنوبی دست به اقدام نظامی خواهد زد.

با وجودی که روسای جمهور قبلی آمریکا از پاسخ گفتن به شعارهای جنگ طلبانه حکومت کره شمالی پرهیز کرده‌اند آقای ترامپ در سال اول ریاست جمهوری خود بارها اعلام کرد که اقدام نظامی علیه کره شمالی را مدنظر قرار می‌دهد و در یکی از سخنانش کره شمالی را با «آتش و خشمی که جهان هیچ گاه ندیده» تهدید کرد.

حکومت کره شمالی نیز به نوبه خود در سال اول ریاست جمهوری آقای ترامپ بر تعداد آزمایش‌های موشکی خود افزود و در سپتامبر گذشته ششمین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد.

وبسایت پولیتیکو می‌افزاید خبر ملاقات مایک پومپئو با رهبر کره شمالی در مقطع حساسی از روند آغاز کار او به عنوان وزیر خارجه جدید آمریکا مطرح می‌شود. آقای پومپئو رییس سازمان سیا و عضو سابق مجلس نمایندگان از ایالت کانزاس هفته گذشته در جلسه بررسی انتصابش در کمیته سیاست خارجی مجلس سنا شرکت کرد ولی تایید انتصاب او به رای گیری این مجلس بستگی خواهد داشت که هم اکنون جمهوری خواهان با ۵۱ رای در برابر ۴۹ رای در آن کثریت ضعیفی دارند.

با توجه به غیاب سناتور جان مک کین به خاطر درمان بیماری سرطان و مخالفت رند پل سناتور جمهوری خواه دیگر، آقای پومپئو برای تایید انتصابش به مقام وزارت خارجه حداقل به رای یکی از سناتورهای دمکرات نیاز خواهد داشت. سال گذشته ۱۵ سناتور دمکرات از انتصاب مایک پومپئو به ریاست سازمان سیا حمایت کردند ولی مشخص نیست که از انتصاب او به مقام وزارت خارجه نیز حمایت کنند.

پذیرش ملاقات با کیم جونگ اون از سوی رییس جمهور آمریکا در ماه گذشته یک زمین لرزه دیپلماتیک در جامعه بین المللی بود. آقای ترامپ با این تصمیم سنت روسای جمهور قبلی آمریکا از هر دو حزب را شکست که در دهه‌های اخیر محور سیاست آنها در قبال کره شمالی منزوی کردن رژیم آن کشور و مجازات آن به خاطر برنامه‌های هسته‌ای و نقض حقوق بشر بود.

ابتدا قرار بود این ملاقات در ماه مه برگزار شود ولی آقای ترامپ روز سه شنبه گفت که به احتمال زیاد اوایل ماه ژوئن برگزار می‌شود.

در عین حال او هشدار داد که «ممکن است کارها به خوبی پیش نرود و در نهایت ملاقات انجام نشود. ولی ما به اقدامات قاطعانه خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.»

XS
SM
MD
LG