لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۱

ترامپ: احتمال سرنگونی دولت افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی


دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۶ اسفند گفت احتمال سرنگونی دولت مورد حمایت غرب در افغانستان توسط طالبان بعد از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور وجود دارد.

ترامپ در دیدار با خبرنگاران در کاخ سفید اظهار داشت که چنین احتمالی می‌رود، اما دولت‌ها باید برای حفاظت از خود، متکی به خودشان باشند و آمریکا نمی‌تواند برای ۲۰ سال دیگر در افغانستان بماند.

آمریکا روز شنبه ۱۰ اسفند در دوحه، پایتخت قطر، قرارداد صلح با طالبان امضا کرد.

اما بعد از قرارداد صلح، هم طالبان حملات خود در افغانستان را ادامه داد و هم آمریکا مواضع این گروه افراطی را مورد هدف قرار داد.

همچنین بر اساس توافق صلح قرار بود ۵۰۰۰ زندانی طالبان آزاد شوند، اما دولت افغانستان اعلام کرده زیر بار چنین تعهدی نخواهد رفت.

هنوز طالبان با دولت افغانستان وارد مذاکره نشده است.

طالبان آزادی زندانیان را شرط مذاکره با دولت اعلام کرده و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است طرفین روی این موضوع مذاکره و توافق کنند. وی گفته است طرفین باید از فرصت ایجاد شده نهایت استفاده را بکنند.

ترامپ همچنین ۱۳ اسفند از گفت‌وگوی تلفنی «خوب» خود با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و مذاکره کننده ارشد گروه طالبان، خبر داد.

با این حال، صبح روز جمعه، ۱۶ اسفند، وزارت بهداشت عمومی افغانستان اعلام کرد که در حمله مسلحانه به یک مراسم عمومی در کابل ۲۷ نفر کشته و ۵۵ نفر زخمی ‌شده‌اند.

این حمله مسلحانه در مراسم یادبود کشته‌ شدن عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی در شهر کابل صورت گرفت.

اگرچه طالبان مدعی است این حمله ربطی به این گروه ندارد، اما هیچ گروه دیگری تاکنون مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در خاک افغانستان مستقر هستند و بر اساس توافق صلح، قرار است نیروهای آمریکایی به صورت تدریجی از افغانستان خارج شوند.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG