لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

ترامپ: حضور نظامی آمریکا در افغانستان حتی پس از توافق با طالبان نیز ادامه خواهد داشت


به گفته دونالد ترامپ، پس از توافق با طالبان، ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در آن کشور به کمتر از ۹ هزار تن کاهش می‌یابد
به گفته دونالد ترامپ، پس از توافق با طالبان، ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در آن کشور به کمتر از ۹ هزار تن کاهش می‌یابد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، با اشاره به اینکه در صورت توافق صلح با طالبان از شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان کاسته خواهد شد تأکید کرد پس از توافق نیز حضور نظامی آمریکا در افغانستان دائمی خواهد بود.

آقای ترامپ روز پنج‌شنبه ۷ شهریور در گفت‌وگو با رادیوی شبکه خبری فاکس‌ گفت که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان به حدود شش هزار و ۸۰۰ نفر کاهش می‌یابد و پس از آن گام‌های بعدی تعیین خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه «شمار نفراتمان را بسیار کاهش خواهیم داد» گفت: «اما آنجا حضور خواهیم داشت؛ حضور اطلاعاتی سطح بالایی در آنجا خواهیم داشت».

سخنان دونالد ترامپ در حالی ایراد شده است که نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه قطر از سرگرفته‌ شده و بنابر برخی گزارش‌ها، دو طرف در حال تصمیم‌گیری بر سر طرح نهایی توافق صلح هستند که به ۱۸ سال جنگ در افغانستان پایان خواهد داد.

آمریکا به طور رسمی مأموریت رزمی در جنگ افغانستان را سال ۲۰۱۴ خاتمه بخشید، اما حدود ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در این کشور باقی ماندند که اکثریت آنها به امور آموزش و ارائه مشاوره به نیروهای حکومت افغانستان می‌پردازند. برخی از نیروهای ایالات متحده نیز در عملیات‌های صدتروریستی نقش دارند.

دونالد ترامپ سپس هشدار داد در صورت هر حمله‌ای به آمریکا که در افغانستان سازماندهی شده باشد، «ما با چنان قوایی بازمی‌گردیم... که هیچ وقت مانند آن نبوده است».

یک روز قبل از این اظهارات یکی از فرماندهان ارشد طالبان در پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته بود که رهبران این گروه در حال بررسی طرح توافق صلح هستند و احتمالا تا «یکی دو روز آینده» پاسخ خود را به زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور افغانستان، خواهند داد.

یکی از مقامات ارشد امنیتی در کابل گفته است که مقامات ایالات متحده و طالبان توافق کرده‌اند تا در یک بازه زمانی ۱۴ تا ۲۴ ماهه نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند.

وی همچنین عنوان کرده که جزییات این توافق پیش از اعلان عمومی به دولت افغانستان اطلاع داده خواهد شد.

از جمله مسائل محوری این مذاکرات خروج نیروهای آمریکا از افغانستان، آتش‌بس و انجام گفت‌وگوهای بین الافغان است. طالبان همپنین باید تضمین بدهد که این گروه شبه نظامی به گروه‌های تروریستی پناه نخواهد داد.

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG