لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

رای سنای آمریکا به قانونی بودن دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ


شش سناتور جمهوری‌خواه به قانونی بودن دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رای موافق دادند.
شش سناتور جمهوری‌خواه به قانونی بودن دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رای موافق دادند.

دومین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا سه شنبه ۲۱ بهمن در مجلس سنا آغاز شد و این مجلس به قانونی بودن این استیضاح رای مثبت داد.

در دومین دادگاه استیضاح، وکلای دونالد ترامپ استدلال کردند از آنجا که او دیگر رئیس جمهوری نیست، دیگر نمی‌توان او را در سنا محاکمه کرد و ادامه محاکمه او در سنا غیر قانونی است.

برای ادامه روند محاکمه دونالد ترامپ در سنای آمریکا رای گیری شد که ۵۶ سناتور به قانونی بودن این دادگاه رای دادند و در مقابل ۴۴ سناتور نیز آن را غیر قانونی دانستند.

در این رای گیری شش سناتور جمهوری‌خواه به به ۵۰ سناتور دموکرات‌ پیوستند و به قانونی بودن دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رای موافق دادند.

سناتورهای جمهوریخواه سوزان کالینز، لیسا مرکوفسکی، میت رامنی، بن ساس، بیل کاسیدی و پت تومی به ادامه دادگاه استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت دادند.

سناتور جمهوری‌خواه بیل کاسیدی به شدت از وکلای دونالد ترامپ انتقاد کرد و گفت، آنها کار موثری در دفاع از رئیس جمهوری سابق آمریکا نکردند.

در آغاز دادگاه استیضاح دونالد ترامپ یکی از نمایندگان مجلس نمایندگان که نقش دادستان در این دادگاه را به عهده دارد، گفت که شواهد کافی وجود دارد که نشان می‌دهد که دونالد ترامپ طرفداران خود را «تحریک به شورش» و حمله به کنگره کرد.

در آغاز دادگاه استیضاح فیلم ویدئویی از حمله به کنگره پخش شد. در این ویدئو اظهارات دونالد ترامپ در تجمع مقابل کاخ سفید در روز ۱۷ دی ماه ساعاتی قبل از هجوم مرگبار شماری از هواداران خشونت‌طلب او به ساختمان کنگره پخش شد که در آن خطاب به آن‌ها گفت، علیه نتایج انتخابات «با تمام قوا بجنگید».

در جریان حمله روز ۱۷ دی به ساختمان کنگره یک مأمور پلیس و چهار نفر دیگر کشته شدند.

نخستین دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا در اوایل بهمن ماه سال ۱۳۸۸ برگزار شد. دونالد ترامپ در نخستین دادگاه استیضاح خود در سنای آمریکا در سال گذشته تبرئه شده بود.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند، هنوز مشخص نیست که این بار آیا ۱۷ سناتور جمهوری‌خواه به دموکرات‌ها خواهند پیوست تا در دومین دادگاه استیضاح در سنا، دونالد ترامپ را محکوم کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا ۲۴ دی ماه سال جاری برای دومین‌بار ظرف ۱۳ ماه به استیضاح دونالد ترامپ، به اتهام «تحریک به شورش» رای داد.

۱۰ تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از جمله لیز چینی، یکی از رهبران فراکسیون این حزب، برخلاف سیاست حزب جمهوری‌خواه از استیضاح آقای ترامپ حمایت کردند.

شماری از نمایندگان در مجالس قانون‌گذاری آمریکا به دنبال حمله به کنگره، لایحه پیشنهادی برای استیضاح آقای ترامپ را مطرح کردند.

با این حال، دونالد ترامپ در آخرین پیام خداحافظی خود، حمله به کنگره را محکوم کرد و گفت، همه آمریکایی‌ها از هجوم به کنگره وحشت‌زده شدند. خشونت سیاسی حمله‌ای است به هر آنچه که ما آمریکایی‌ها آن را گرامی می‌داریم. این هرگز قابل تحمل نخواهد بود.

دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که دو بار استیضاح شده و دادرسی مربوط به استیضاح دوم پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری او انجام می‌شود. ترامپ که هیچ‌گاه شکست خود و پیروزی جو بایدن در انتخابات را نپذیرفت، حتی حاضر نشد در مراسم سوگند جانشین خود شرکت کند و عرف سیاسی و مدنی آمریکا را زیر سئوال برد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG