لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

بسته کمک مالی کنگره؛ میلیون‌ها آمریکایی در خطر از دست دادن حقوق بیکاری


شیوع ویروس کرونا پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای در آمریکا به همراه داشته است.
شیوع ویروس کرونا پیامدهای اقتصادی گسترده‌ای در آمریکا به همراه داشته است.

به دلیل خودداری رئیس جمهوری ایالات متحده از امضای مصوبه کنگره برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا، حقوق بیکاری میلیون‌ها نفر از شهروندان آمریکایی از بامداد روز یکشنبه هفتم دی ماه قطع می‌شود.

در همین زمینه جو بایدن نسبت به پیامدهای «ویرانگر» عدم امضای این مصوبه توسط رئیس جمهوری امریکا هشدار داده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ضمن انتقاد شدید از بسته ۸۹۲ میلیارد دلاری کمک‌های مالی برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا مصوب کنگره، تهدید کرد که آن را وتو خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است در صورتی که دونالد ترامپ مصوبه کنگره را تا پایان شنبه امضا نکند، بیش از ۱۱ میلیون نفر در کشور مزایای بیکاری خود را دست خواهند داد. همچنین این موضوع موجب تعطیلی دولت فدرال شده و میلیو‌ن‌ها نفر از کارمندان فدرال را با خطر از دست حقوق خود مواجه خواهد کرد.

بسته مشوق مالی کنگره که بخشی از بودجهٔ ۱/۴ تریلیون دلاری است که منابع بودجه دولت فدرال را تا سپتامبر ۲۰۲۱ تامین می‌کند، پس از رایزنی‌های طولانی رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره نهایی شده است.

دونالد ترامپ که در حدود سه هفته به پایان دوره ریاست جمهوریش باقی مانده است در جریان تصویب این بسته مالی مقابله با پیامدهای کرونا مخالفت خود را با اختصاص ۶۰۰ دلار برای هر نفر اعلام نکرده بود.

دونالد ترامپ روز شنبه بار دیگر در توییتی از ۶۰۰ دلار اختصاص یافته به هر نفر در این مصوبه انتقاد کرد و گفت٬ به جای آن می‌بایست مبلغ دو هزار دلار یا چهار هزار دلار به هر نفر پرداخت شود.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز شنبه در بیانیه‌ای از دونالد ترامپ خواست فورا این مصوبه را امضا کند.

جو بایدن گفته است که «سلب مسئولیت» در این خصوص «پیامدهای ویرانگر» خواهد داشت.

آمریکا هم اینک با موج گسترده شیوع ویروس کرونا مواجه است بیش از ۳۳۰ هزار نفر تاکنون بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال، به رغم درخواست دونالد ترامپ برای افزایش مبلغ پرداخت پول، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه مانع تصویب بسته پیشنهادی دمکرات‌ها برای پرداخت دو هزار دلار به هر نفر شدند.

بخشی از این بسته حمایت مالی، علاوه بر کمک به مراکز تجاری، شامل کمک‌هزینه بیکاری و کمک مالی مستقیم به خانواده‌های کم‌درآمد است که مبالغ آن به فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها ارسال خواهد شد.

این بسته، اولین کمک مالی تصویب‌شده از سوی کنگره از ماه آوریل به این‌سو و دومین مشوق مالی بزرگ در تاریخ ایالات متحده است.

با استفاده از وب سایت رادیو اروپای ازاد و رویترز؛ خ
XS
SM
MD
LG