لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵
یک سرباز سوری بر ویرانه‌های مرکز تحقیقاتی سوریه در منطقه برزه در شمال دمشق
یک سرباز سوری بر ویرانه‌های مرکز تحقیقاتی سوریه در منطقه برزه در شمال دمشق

پوشش همزمان واکنش به حمله موشکی آمریکا و بریتانیا و فرانسه علیه حکومت سوریه

  • دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، بامداد شنبه در یک سخنرانی زنده اعلام کرد که در هماهنگی با فرانسه و بریتانیا دستور حمله به مراکز تحقیقات و زرادخانه شیمیایی ارتش سوريه را صادر كرده است.
  • او همچنین به روسیه و ایران هشدار داد که به حمایت از حکومت بشار اسد پایان دهند.
  • این حمله موشکی با واکنش‌هایی همراه بوده است. دونالد ترامپ می‌گوید که این حمله نمی‌توانست نتیجه‌ای بهتر از این داشته باشد و پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، می‌گوید همه اهداف در نظر گرفته شده برای این حمله حاصل شده است.
  • پنتاگون، پیشتر گفته بود که در این عملیات مشترک، تأسیسات مرکز تحقیقات علمی در دمشق و دو تأسیسات نظامی و محل نگهداری تسلیحات شیمیایی حکومت سوریه در حمص مورد حمله قرار گرفته‌اند.
  • ژنرال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا تصریح کرده که ایالات متحده حملات بیشتری را به سوریه برنامه‌ریزی نکرده است.
  • این در حالی است که روسیه و ایران حملات به سوریه را محکوم کرده اند.

شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه قطعنامه روسیه برای محکوم کردن «تجاوز علیه جمهوری عربی سوریه از سوی آمریکا و متحدانش به دلیل نقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل» را رد کرد.

تنها روسیه، چین و بولیوی به این پیش‌نویس رای مثبت دادند و هشت کشور نیز آن را رد کردند. چهار کشور هم رای ممتنع دادند. بدین ترتیب قطعنامه پیشنهادی روسیه مجال طرح در نشست شورای امنیت پیدا نکرد و رد شد.

در حالی که روسیه و سوریه مدعی بودند سامانه‌های دفاعی مستقر در سوریه، دو سوم از موشک‌های شلیک شده از سوی سه قدرت غربی را «منحرف» و شکار کردند، تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران ایران، شامگاه شنبه «تصاویر اختصاصی» این خبرگزاری را از یکی از مراکز سوریه که مورد حمله قرار گرفت، منتشر کرد.

تصاویر متعدد این خبرگزاری ایرانی ویرانی شدید و تقریبا صد در صدی را به تاسیساتی که سوریه آن را «پژوهشی» می‌نامید، نشان می‌دهد. تسنیم به نقل از منابع روسی نیز یادآور شد که این مکان‌ها نیز هدف حملات بوده‌اند: مقر تیپ ۱۰۵ گارد ریاست‌جمهوری در دمشق، پایگاه دفاع هوایی در کوه قاسیون، فرودگاه نظامی المزه، مرکز برزه، مقر تیپ ۴۱ نیروهای ویژه، مواضع نظامی در الرحیبه در قلمون شرقی، و الکسوه که همگی در ریف دمشق، پایتخت سوریه هستند.

در گزارش‌های هفته‌های گذشته به نقل از منابع اطلاعاتی منطقه آمده بود که الکسوه در ۱۴ کیلومتری دمشق، محلی است که سرفرماندهی نیروهای اعزامی ایران، شامل خود نظامیان ایران، افغانستانی‌ها و پاکستانی‌های شیعه اعزامی از سوی ایران در آن قرار دارد.

گزارش‌های روزهای اخیر حاکی بود که نیروهای ایرانی و هم‌پیمانانش مراکز شناخته شده خود در سوریه را ترک کرده بودند.

سفیر سوئد در سازمان ملل، که کشورش یکی از اعضای غیر دائم شورای امنیت است، در نشست اضطراری رسیدگی به بحران سوریه تاکید کرد که بشار اسد باعث و بانی یکی از فجیع‌ترین حملات ضد انسانی شده است.

وی افزود: جنگ کنونی در سوریه حتی از جنگ جهانی دوم نیز طولانی‌تر شده است.

کارن پیرس، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، در نشست ویژه شورای امنیت در خصوص بحران سوریه، در پاسخی تند به اظهارات سفیر روسیه گفت که «ما با سلسله‌ای طولانی از نقض قوانین بین‌الملل» از سوی کسانی که «کوچک‌ترین عذاب وجدان، کوچکترین حس ندامت و کمترین قبول مسئولیت در ارتکاب اقدمات بی‌شرمانه» نداشته‌اند، روبرو بودیم؛ «کسانی که حقایق را انکار می‌کنند؛ افکار را گمراه می‌کنند و اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند».

سفیر بریتانیا افزود: «از روسیه هیچ موعظه اخلاقی در مورد «نقض قوانین بین‌المللی» نمی‌پذیریم».

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت اگر بشار اسد یک بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، «ما آماده اقدام هستیم». خانم هیلی گفت که حملات آمریکا و دو همپیمانش «موجه، مشروع و متناسب بود» که «با دقت» و با هدف به حداقل رساندن آسیب انسانی طراحی و اجرا شد.
خانم هیلی گفت به حد کافی در عرصه دیپلماسی به سوریه فرصت داده شده بود و شش وتوی روسیه در نشست‌های شورای امنیت، چیزی جز نشان دادن چراغ سبز به اسد برای کاربرد سلاح شیمیایی نبود.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، در یادداشتی به قلم سعدالله زارعی نوشت که در ماجرای حمله آمریکا، بریتانیا و فرانسه به حکومت سوریه «کوتاهی روسیه از اقدام مؤثر بارز است».

در این یادداشت پیشنهاد شده که «بین روسیه و سوریه از یک سو و ایران و سوریه از سوی دیگر پیمان دفاعی بسته شود».

ایران و روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌ شمار می‌روند و در جنگ داخلی این کشور به نفع وی، حضور فعالی دارند.

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در تماس تلفنی با علی ایوب همتای سوری خود از به گفته او، «هدف قرار دادن اکثریت موشک‌های» شلیک شده از سوی آمریکا، فرانسه و بریتانیا توسط پدافند ضدهوایی سوریه تمجید کرد.

ادعای آقای حاتمی درباره هدف قرار گرفتن «اکثر» موشک‌های شلیک شده ارتش‌های سه کشور غربی، در حالی است که به گفته وزارت دفاع روسیه بیش از صد موشک کروز و موشک‌های هوا به زمین از طرف نیروهای هوایی و دریایی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سمت اهدافی در سوریه شلیک شده‌ است.

ارتش روسیه اعلام کرده‌ است سامانه پدافند هوایی سوریه ۱۲ موشک کروزی را که به سمت پایگاه هوایی «الضمیر» شلیک شده بود، خنثی کرده‌ است. پایگاه هوایی «الضمیر» در ۴۰ کیلومتری دمشق قرار دارد.

نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به بحران سوریه از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت ایران آغاز شد. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، که این نشست به درخواست کشورش برپا شده است، حملات سه قدرت غربی به سوریه را «تجاوز علیه کشوری با حاکمیت ملی» نامید.

سپاه پاسداران در واکنش به حملات آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه حکومت سوریه می‌گوید: «سوری‌های مقاوم با همراهی متحدان راهبردی دمشق دست از ادامه راه تا پیروزی کامل نخواهند کشید و جنایتکاران و متجاوزین به این کشور و حامیان منطقه‌ای آنان نیز طرفی نخواهند بست».

این نهاد همچنین ضمن «تقیبیح» سکوت یا «همراهی» برخی کشورهای اسلامی با این حملات تهدید کرد که «آتش این جنایت دامان عاملین و حامیان آن را خواهد گرفت».

روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا آنچه را که «تجاوز» آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه از طریق حملات نظامی خواند، محکوم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درخواست روسیه در پیش‌نویس قطعنامه‌ای آمده است که مسکو به نشست روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل تسلیم کرده و خواستار بحث درباره عملیات نظامی این سه کشور غربی علیه حکومت بشار اسد شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG