لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

تصمیم ترامپ برای لغو حق شهروندی خارجی‌های متولد در خاک آمریکا


در حالی که تنها یک هفته دیگر به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده گفت که تلاش خواهد کرد تا فرزندان مهاجران غیرقانونی و کسانی که شهروند آمریکا نیستند نتوانند به واسطه تولد در خاک این کشور حق شهروندی دریافت کنند.

آقای ترامپ که از ابتدای ریاست جمهوری خود در جهت تغییر قوانین و سیاست‌های مهاجرتی آمریکا گام برداشته است به وبسایت خبری اکسیوس گفت که می‌خواهد درباره دریافت حق شهروندی از طریق تولد در خاک آمریکا، یک فرمان اجرایی صادر کند.

اظهارات پیشین رئیس جمهور آمریکا درباره لغو این مسئله همواره بازتاب مثبتی در میان طیف‌های اجتماعی حامی وی داشته اما خبرگزاری رویترز می‌نویسد که برخی کارشناسان حقوقی معتقدند که این اقدام احتمالی ترامپ در تعارض با قانون اساسی کشور خواهد بود.

متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده که در پی جنگ داخلی آمریکا به تصویب رسید تا این اطمینان به وجود بیاید که سیاه پوستان آمریکایی می‌توانند از حق کامل شهروندی برخوردار شوند، عنوان می‌کند که حق شهروندی «به همه کسانی که در خاک ایالات متحده به دنیا آمده‌اند یا به طور طبیعی شهروند محسوب می‌شوند» اعطا می‌شود.

این قانون در طول سالیان به طور معمول با این تفسیر همراه بوده که حق شهروندی به فرزندان مهاجران غیرقانونی نیز که در خاک ایالات متحده به دنیا آمده‌اند، اعطا شود. اما ترامپ که موضعی سرسختانه در برابر مهاجران غیرقانونی گرفته حتی قبل از آن که به ریاست جمهوری برسد علیه این امر سخن گفته بود.

رویترز می‌نویسد که سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام نیز گفته که او قصد دارد همسو با فرمان دونالد ترامپ، لایحه‌ای را در این باره به کنگره ارائه کند.

اما نه سناتور گراهام و نه آقای ترامپ تاکنون جزییاتی در این باره بیان نکرده‌اند. کاخ سفید نیز در این باره اظهار نظری نکرده است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG