لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۷

تهدید ترامپ به بستن مرز مکزیک تا هفته آینده


رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه ۹ فروردین تهدید خود مبنی بر بستن مرز ایالات متحده و مکزیک را تکرار کرد و هشدار داد این امر را تا هفته آینده عملی می‌کند.

دونالد ترامپ در توییتر نوشت: «اگر مکزیک بلافاصله مانع ورود همه این مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده از طریق مرز جنوبی ما نشود، من هفته آینده این مرز را یا بخش اعظم آن را می‌بندم.»

وی که در ایالت جنوبی فلوریدا به‌سرمی‌برد، تاکید کرد که می‌تواند برای «مدتی طولانی» مرز را به روی تجارت ببندد و سپس با اشاره به پر شدن بازداشتگاه‌های مهاجران اظهار داشت: «دیگر فضای خالی نداریم. ما نمی‌توانیم آدم‌ها را هر جایی نگه داریم. مکزیک اما می‌تواند به آسانی مانع آنها بشود.»

این اظهارات به دنبال آن بیان می‌شود که وزارت امنیت میهن و مقامات مرزی آمریکا اعلام کرده بودند که از نظر منابع در رابطه با مهاجران غیرقانونی در مضیقه هستند. همزمان دو کاروان بزرگ از مهاجران نیز قصد ورود به ایالات متحده را دارند که دونالد ترامپ با اشاره به آن تهدید کرد که مرز را خواهد بست.

این امر اما واکنش مقامات مکزیک را به دنبال داشت که بر حسن همجواری تاکید داشتند. مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک در توییتر نوشت که این کشور نمی‌آید که از ترس تهدید دست به اقدامی بزند‌.

وی سپس عنوان کرد که مکزیک همسایه خوبی برای آمریکا بوده است و حضور یک و نیم میلیون آمریکایی در این کشور چنین امری را ثابت می‌کند چرا که مکزیک برای آنها نیز بهترین همسایه‌ای بوده است که می‌توانستند داشته باشند.

اوایل این هفته کوین مک‌آلینان، کمیسر اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده، گفته بود که نظام مهاجرتی آمریکا به مرحله‌ای حیاتی رسیده است. دونالد ترامپ نیز در اظهارات روز جمعه خود قوانین مهاجرتی این کشور را «ضعیف‌ترین و تاسف‌بارترین» قوانین خوانده است.

یکی از وعده‌های اصلی دونالد ترامپ در ایام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به کشور بوده است. آقای ترامپ بخشی از راه چاره را ساخت دیوار مرزی با مکزیک می‌داند، امری که به جدالی دامنه‌دار میان دولت او دموکرات‌‎های کنگره آمریکا منجر شده تا جایی که وی با اعلام وضعیت اضطراری در مرزهای جنوبی کشور دستور ساخت دیوار را صادر کرده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG