لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

امارات و بحرین روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را روز سه‌شنبه رسماً آغاز می‌کنند


روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، در مراسمی رسمی در کاخ سفید در واشینگتن، اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین روابط دیپلماتیک خود را آغاز می‌کنند.

در این مراسم که با حضور بیش از ۷۰۰ میهمان و به میزبانی دونالد ترامپ برگزار می‌شود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزاری خارجه امارات و بحرین شرکت خواهند کرد.

ماه گذشته رهبران امارات و بحرین عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را اعلام کردند.

عادی‌سازی مناسبات کشورهای عرب منطقه با اسرائیل به ابتکار دولت دونالد ترامپ عملی شد و بر اساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی چند کشور دیگر هم در نظر دارند روابط سیاسی خود با اسرائیل را به‌حالت عادی درآورند.

بازگشت رئیس جمهوری آمریکا از کالیفرنیا و آریزونا برای میزبانی مراسم:

دونالد ترامپ روز ۲۳ مرداد از دستیابی امارات و اسرائیل به «توافق تاریخی» برای عادی‌سازی رابطه خبر داد و حدود یک ماه بعد، در ۲۱ شهریور گفت «توافق تاریخی» دیگری میان بحرین و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط به دست آمده است.

امارات و بحرین به ترتیب سومین و چهارمین کشور عربی، پس از مصر و اردن، هستند که از زمان تأسیس اسرائیل با این کشور رابطه کامل سیاسی برقرار می‌کنند و موجودیت آن‌ را به رسمیت می‌شناسند.

تشکیلات خودگردان فلسطین، گروه حماس، ترکیه و ایران مخالف این اقدامِ کشورهای عرب منطقه هستند و آن را «خیانت به آرمان فلسطینی‌ها» دانسته‌اند.

در مقابل چندین کشور در اروپا و خاورمیانه از این حرکت پشتیبانی کرده‌اند.

یک روز پس از اعلام توافق بحرین و اسرائیل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با لحن هشدار در مورد پادشاه بحرین نوشت «حاکم جلاد در انتظار انتقام سخت مجاهدان قدس» باشد.

رهبر ‌جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری هنوز به توافق بحرین و اسرائیل واکنش رسمی نشان نداده‌اند اما هر دو قبلاً توافق امارات با اسرائیل را به‌شدت نکوهش کرده بودند.

XS
SM
MD
LG