لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

تلاش‌های پیش روی ترامپ برای پیشبرد روند صلح اسرائیل و فلسطین


دونالد ترامپ و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
دونالد ترامپ و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی

روزنامه اسرائیلی هاآرتص چهارشنبه پانزدهم شهریور از دیدارهای رئیس جمهوری آمریکا با نخست وزیر اسرائیل و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در آینده نزدیک با هدف پیشبرد روند صلح خبر داده‌است.

هاآرتص به نقل از «بلندپایگان اسرائیلی و فلسطینی» و نیز «یک مقام کاخ سفید»، قرار دادن برنامه دیدار دونالد ترامپ با بنیامین نتانیاهو و محمود عباس را تأیید کرده‌است.

به نوشته هاآرتص، دونالد ترامپ حدود دو هفته دیگر با نتانیاهو و عباس، که هر دو برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌روند، به طور جداگانه دیدار می‌کند.

بر اساس این گزارش، دیدارها در فاصله روزهای بیست و هفتم تا بیست و نهم شهریور انجام می‌شود اما تعیین زمان قطعی به جدول برنامه‌های دونالد ترامپ در دیدارهایش با رهبران جهانی در حاشیه مجمع عمومی بستگی دارد.

«مقام کاخ سفید» افزوده‌است، تلاش‌های ترامپ برای پیشبرد ابتکار صلح او، پیش و بعد از مجمع عمومی، ادامه دارد.

این نخستین دیدار رئیس جمهوری آمریکا با رهبران اسرائیل و فلسطینیان بعد از سفر بهار او به منطقه است.

دونالد ترامپ ماه مه در نخستین دیدار رسمی از اسرائیل و کرانه باختری، بدون اشاره به استقلال کشور فلسطین، برای میانجی گری در روند صلح ابراز آمادگی کرد.

در ماه‌های گذشته جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ و جیسون گرینبلات نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات بین‌المللی و امور خاورمیانه چند بار به اسرائیل و کرانه باختری سفر کردند تا امکان ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح بین دو طرف را بررسی کنند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشته بود، سفر ماه گذشته جرد کوشنر و جیسون گرینبلات به اورشلیم و رام‌الله صرفاً برای «سنجیدن نبض» دیدگاه‌های طرفین بود.

کاخ سفید اعلام کرده بود آرامش برقرار شده در مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها بعد از هفته‌ها تنش بر سر تدابیر امنیتی مسجد الاقصی، فرصتی برای مأموریت دوباره هیئت آمریکایی بوده‌است.

هاآرتص پانزدهم شهریور به نقل از مقامات فلسطینی نوشته‌است، جرد کوشنر در دیدار ماه گذشته با محمود عباس این احتمال را مطرح کرد که دونالد ترامپ تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ ابتکار صلح خود را ارائه کند.

«مقام کاخ سفید» نیز به این روزنامه گفته‌است، بخت موفقیت طرح صلح ترامپ زیاد است زیرا «تمامی رهبران کشورهای منطقه» که کوشنر در ماه‌های گذشته با آنها دیدار کرده، نسبت به پیشبرد صلح اسرائیلی- فلسطینی ابراز «خوش‌بینی» کرده‌اند.

جرد کوشنر در آخرین سفر به منطقه برای بررسی مواضع سران کشورها نسبت به ابتکار صلح آمریکا، با امیر قطر، ولیعهد عربستان سعودی، پادشاه اردن و نیز مقامات ارشد امارات دیدار کرده بود.

به گفته «مقام کاخ سفید» در مصاحبه با هاآرتص، رهبران کشورهای عربی گفته‌اند «حاضرند آستین‌ها را بالا بزنند و به آمریکا برای دستیابی به توافق تاریخی صلح کمک کنند».

به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود عباس در دیدار ماه مه با دونالد ترامپ در کرانه باختری و ملاقات‌های بعدی با جرد کوشنر گفته بود، با همکاری با آمریکا می‌توان به «توافق تاریخی صلح» رسید.

از سوی دیگر، آقای عباس ماه گذشته در دیدار با سیاستمداران حزب چپ اسرائیلی مرتس نسبت به توانایی دولت ترامپ در پیشبرد روند صلح «نظر به مشکلات داخلی رئیس جمهوری آمریکا» ابراز تردید کرده بود.

به‌نوشته هاآرتص، محمود عباس در سخنرانی دو هفته دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل «یاری جهان را برای تحقق راهکار دو کشوری، استقلال فلسطین در جوار اسرائیل، درخواست خواهد کرد».

این در حالی است که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو در سخنرانی پیش رو در مجمع عمومی سازمان ملل و دیدارش با ترامپ و سایر رهبران جهانی در حاشیه مجمع عمومی، و همچنین در سفر هفته آینده‌اش به سه کشور آمریکای لاتین، بر مواضع دولت خود علیه توافق هسته‌ای ایران و «خطر حضور فزاینده نظامی ایران در سوریه» تأکید می‌کند.

XS
SM
MD
LG