لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

ترامپ از احتمال افزایش تعرفه بر ۲۶۷ میلیارد دلار کالای چینی خبر داد


دونالد ترامپ می‌گوید وضع تعرفه احتمالی بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی، محصولات شرکت اپل از جمله لپ‌تاپ و آیفون را شامل خواهد شد.
دونالد ترامپ می‌گوید وضع تعرفه احتمالی بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی، محصولات شرکت اپل از جمله لپ‌تاپ و آیفون را شامل خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید به احتمال زیاد تعرفه‌های گمرکی بر ۲۶۷ میلیارد دلار محصولات چینی را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ با شماره روز دوشنبه پنجم آذر روزنامه «وال استریت جورنال» و چهار روز قبل از دیدار مهم خود با رئیس‌جمهوری چین در اجلاس سران گروه ۲۰ که در آرژانتین برگزار می‌شود گفت، «به احتمال فراوان» درخواست چین برای عدم افزایش تعرفه‌ها را نخواهد پذیرفت.

افزایش مجدد تعرفه کالاهای وارداتی از چین قرار است روز اول ژانویه ۲۰۱۹ اجرا شود.

او در بخشی از این مصاحبه گفت: «تنها توافق ممکن این است که چین درهای آن کشور را برای رقابت شرکت‌های آمریکایی باز کند».

او افزود اگر مذاکرات با رئیس‌جمهوری چین به نتیجه نرسد بر سایر کالاهای وارداتی از چین نیز تعرفه وضع خواهد کرد.

آقای ترامپ گفت: «اگر ما به توافق نرسیم ۲۶۷ میلیارد دیگر از کالاهای چینی مشمول تعرفه‌های ۱۰ و یا ۲۵ درصدی خواهند شد».

یک مقام چینی هفته گذشته گفت رهبران دو کشور در این دیدار در مورد چارچوب گفت‌وگوهای آینده مذاکره خواهند کرد. او که حاضر نشد نامش فاش شود افزود: «موضوع اصلی حل مسئله جنگ تجاری است. من در مورد حل این مشکل تا حدی خوشبین هستم».

روز سه‌شنبه نیز سخنگوی وزارت خارجه چین بر امیدواری آن کشور به اقدامات دو طرف برای رسیدن به «یک نتیجه مثبت» تاکید و تفاهم رهبران دو کشور در مکالمه تلفنی روز اول نوامبر را یادآوری کرد.

هفته گذشته دولت آمریکا افزایش کنترل بر ۱۴ عرصه مهم از صادرات فناوری‌های جدید از جمله هوش مصنوعی را مطرح کرد که به نظر اکثر کارشناسان هدف اصلی آن کنترل صادرات به چین است.

وزیر علوم و فناوری چین روز سه‌شنبه در واکنش به این خبر در یک کنفرانس خبری گفت: «آیا عدم خرید کالاهای چینی و یا صادر نکردن فناوری‌های آمریکا به چین واقعا به نفع شرکت‌های آمریکایی است؟ ما می‌توانیم فناوری‌های مشابه را از ژاپن یا کره جنوبی بخریم یا در داخل آنها را تولید کنیم. در آن حالت آمریکا چه خواهد کرد؟»

او یادآوری کرد که چین بزرگترین بازار نیمی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی است.

به گفته او، کنترل صادرات و واردات فناوری یک شمشیر دو لبه و در دراز مدت به ضرر هر دو طرف خواهد بود.

وزیر علوم و فناوری چین افزود: «در چرخه تولیدات صنعتی و فناوری، چین محل تولید محصولات ساده و متوسط، و آمریکا محل تولید محصولات متوسط و پیشرفته است. اگر این چرخه تولید متوقف شود آمریکا نیز ضرر خواهد کرد».

دونالد ترامپ در مصاحبه روز دوشنبه با وال استریت جورنال گفت وضع تعرفه احتمالی بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی، محصولات شرکت اپل از جمله لپ‌تاپ و آیفون را شامل خواهد شد.

دولت آمریکا تاکنون برای کاستن از تاثیر تعرفه‌ها بر مصرف‌کنندگان آمریکایی، تلفن‌های همراه و کامپیوتر را که بزرگترین صادرات چین به آمریکا هستند را معاف کرده است. به گفته وال استریت جورنال، دولت آمریکا نگران واکنش مصرف‌کنندگان به وضع تعرفه و افزایش قیمت این محصولات بوده است.

آقای ترامپ در مورد احتمال وضع تعرفه بر این نوع محصولات گفت: «شاید، شاید. به نرخ تعرفه بستگی دارد. منظورم این است که می‌توانم نرخ ۱۰ درصدی برای آنها وضع کنم و مردم خیلی راحت می‌توانند آن را بپردازند».

پس از انتشار این مصاحبه بهای سهام شرکت اپل کاهش یافت. مدیران این شرکت تاکنون به این موضوع واکنشی نشان نداده‌اند.

منابع: خبرگزاری رویترز، وال استریت جورنال/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG