لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۷

هشدار ترامپ به روحانی: ابداً آمریکا را تهدید نکن‎


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به اظهارات حسن روحانی که «جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها» توصیف کرده بود، به او هشدار داد که «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن». ایران هنوز واکنشی رسمی به این موضع‌گیری نداشته است.

آقای ترامپ بامداد دوشنبه اول مرداد ماه به وقت تهران، در توئیتر خود به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در مورد «عواقبِ تهدید» ایالات متحده هشدار داد.

دونالد ترامپ در پستی که اکثر آن با حروف بزرگ نوشته شده می‌گوید «به رئیس‌جمهوری ایران روحانی: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن یا مستوجب عواقبی خواهی شد که در طول تاریخ تا کنون کم‌تر کسی با آن روبه‌رو شده‌است».

رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است: ما دیگر کشوری نیستیم که حرف‌های دیوانه‌وار تو در مورد خشونت و مرگ را تحمل کنیم. مراقب باش.

این توئیت یک روز پس از آن منتشر شده که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، هشدار داد «دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است و ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری ایران در جریان یک سخنرانی در روز ۳۱ تیر ماه آمریکا را متهم کرد که با پی‌گیری سیاست تحریم علیه ایران «به دنبال اهدافی فرای تحریم است».

این سخنان و هشدارها در پی موج تازه‌ای از تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان می‌شوند.

دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده و ایران را به فعالیت‌های تروریستی، بی‌ثبات‌کننده، توسعه برنامه موشکی، حمایت از شبه‌نظامیان در خاورمیانه و دیگر اقدامات «مخرب» متهم کرده‌است. دولت ایالات متحده می‌گوید در پی «تغییر رفتار» حکومت ایران است و برای این‌ کار دست به «فشارهای حداکثری» خواهد زد. واشینگتن می‌گوید قصد دارد صادرات نفت ایران را به کم‌ترین میزان و یا حتی به صفر برساند.

مقام‌های تهران از سوی دیگر واکنش نشان داده‌اند و در میان این واکنش‌ها، موضوع «بستن تنگه هرمز» نیز بار دیگر مطرح شده‌است. از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه ۳۰ تیر، اظهارات تلویحی حسن روحانی در این مورد را «سخنانی حاکی از سیاست و رویکرد نظام» خواند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد تهدید ایران به بستن تنگه هرمز گفته بود ایران «باید بداند که آمریکا متعهد به باز نگه داشتن راه‌های دریایی و ادامه جریان نفت برای همه جهان است».

از نگاه تحلیل‌گران:
ام‌المعارک روحانی

تنگه هرمز؛ عقب‌نشینی تلویحی یک روز پس از دستورالعمل خامنه‌ای
تنگه هرمز؛ تلاقی خامنه‌ای و روحانی در ایستگاه ترامپ

آقای پومپئو شب یک‌شنبه، ساعتی پیش از توئیت دونالد ترامپ، در جریان یک سخنرانی در جمع گروهی از آمریکاییان ایرانی‌تبار، به‌شدت از مقام‌های جمهوری اسلامی، فساد در حکومت ایران، «حمایت از تروریسم»، تامین هزینه گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان، سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران و مسائل دیگر انتقاد کرد. آقای پومپئو در این سخنرانی تاکید کرد که انجام تغییرات در ایران در نهایت در دست خود مردم ایران است، اما ایالات متحده از صداهای آزادی‌خواه ایران حمایت می‌کند.

تهران حمایت از تروریسم را رد کرده، می‌گوید برنامه موشکی‌اش دفاعی‌ست و آمریکا را متهم به نادیده گرفتن تعهدات خود کرده‌است.

پومپئو در بخشی دیگر از سخنرانی خود در کالیفرنیا، با اشاره به گفت‌وگوی سران آمریکا و کره شمالی اظهار داشت: ترامپ همواره تاکید کرده در صورت تغییر رفتار ملموس حکومت ایران، حاضر است با تهران وارد تعامل شود. مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون حاضر به مذاکره با دولت ترامپ نشده‌اند.

بر پایه توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG