لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۲

هشدار ترامپ درباره امکان تعطیلی دولت برای «ماه‌ها یا حتی سال‌ها»


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز جمعه ۱۴ دی بار دیگر بر خواسته‌های خود برای ساخت دیوار مرزی در جنوب کشور تاکید کرد و به دمکرات‌ها هشدار داد که تعطیلی بخشی از دولت می‌تواند «سال‌ها» به طول بینجامد.

وی همچنین عنوان کرد که در صورت لزوم حتی می‌تواند با اعلام وضعیت «اضطراری ملی» کنگره آمریکا را دور بزند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در نشستی خبری که در کاخ سفید برگزار شد، گفت: «ما می‌توانیم به خاطر امنیت کشورمان اعلام وضعیت اضطراری ملی کنیم...شاید من این کار را بکنم.»

آقای ترامپ روز جمعه برای دومین بار طی یک هفته دیداری با رهبران کنگره داشت، اما تا اینجا نشانه‌ای از دستیابی به توافق با دمکرات‌ها برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک دیده نمی‌شود.

نانسی پلوسی، رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا که چهره‌ای دمکرات محسوب می‌شود، عنوان کرده که در صدد تصویب طرحی برای تامین بودجه ادارات دولتی‌ست که در پی بن‌بست سیاسی در واشینگتن به تعطیلی کشیده شده‌اند. این طرح اما حاوی بودجه‌ای برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک نیست، امری که نارضایتی دونالد ترامپ را به دنبال داشته است.

آقای ترامپ در ادامه اظهارات روز جمعه خود هشدار داد که مرزهای آمریکا «در خطر است» و «فاجعه سنگینی» آن را تهدید می‌کند. وی گفت: «ما داریم درباره امنیت ملی صحبت می‌کنیم. درباره بازی حرف نمی‌زنیم. ما بازی نمی‌کنیم.»

طرح دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هزینه‌ای بیش از پنج میلیارد دلار برای اجرا نیاز دارد، اما دمکرات‌ها بیشتر بر تقویت تجهیزات نظارتی بر مرز تاکید دارند و ایده ساخت دیوار را که وعده انتخاباتی آقای ترامپ بود، رد می‌کنند.

ترامپ اگرچه دیدارهای خود با رهبران کنگره را «سازنده» توصیف کرده، اما چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنا، می‌گوید که وی به آنها گفته که او اگر لازم باشد دولت را برای طولانی مدت، ماه‌ها یا حتی سال‌ها تعطیل خواهد کرد.

دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران این نقل قول را تایید کرد، اما در عین حال ابراز امیدواری کرد که تعطیلی دولت بیشتر از چند روز دیگر به طول نینجامد.

منبع: شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG