لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

پرونده نگهداری اسناد محرمانه؛ دونالد ترامپ در دادگاه اتهامات علیه خود را رد کرد


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد با حضور در دادگاه فدرال در شهر میامی کلیه اتهام‌­های مربوط به نقض قوانین فدرال در نگهداری از اسناد محرمانه دولتی را رد کرد.

دونالد ترامپ با حضور در دادگاه فدرال میامی به ریاست قاضی جاناتان گودمن، اعلام بی‌گناهی کرد و اتهامات مطرح شده را نپذیرفت.

او پس از دو ساعت دادگاه را ترک کرد. شبکه‌های تلویزیونی به طور زنده تصاویری از خروج او از دادگاه را پخش کردند.

همزمان با این دادگاه، والت ناتا، دستیار و مباشر دونالد ترامپ، نیز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شد. قرار است او اواخر ماه میلادی جاری باردیگر در دادگاه حاضر شود.

گزارش‌های حاکی است که والت ناتا متهم است که نقش «محوری» در انتقال و نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی در اختیار دونالد ترامپ داشته است.

جک اسمیت، بازرس ویژه دادگستری آمریکا، نیز در دادگاه دونالد ترامپ حضور داشت.

بازرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا در اعلام جرم علیه رئیس­‌جمهور سابق، او را به ارتکاب ۳۷ جرم از جمله انبار­کردن اسناد محرمانه حکومتی در منزل شخصی خود، به رخ کشیدن اسناد به مهمانانش و تلاش برای مخفی‌کردن آن‌ها از نهادهای مسئول که خواستار بازگرداندن اسناد بوده­‌اند متهم کرده ­است.

آقای ترامپ مثل موارد قبلی که به نقض قانون و ارتکاب جرم متهم شده بود در آستانه حضور در جلسه دادگاه بار دیگر ادعا کرد که هیچ تخلفی مرتکب نشده و این دادرسی نیز انگیزه سیاسی دارد.

اما اکثر کارشناسان حقوقی معتقدند که این اعلام جرم به‌دلیل نقض قوانین فدرال و به خطر انداختن اسناد مربوط به امنيت ملی آمريکا بسیاری جدی است. این نخستین بار در تاریخ آمریکاست که یک رئیس‌جمهور سابق به ارتکاب جرایم فدرال متهم می‌شود.

تشکر از میامی

دونالد ترامپ پس از ترک دادگاه در یک پست شبکه اجتماعی خود موسوم «تروث سوشیال» از شهر میامی به خاطر «استقبال گرم» تشکر کرد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا نوشت: « متشکرم میامی. برای استقبال گرم در چنین روز غم‌انگیزی برای کشور ما!»

سرنوشت این دادرسی برای آقای ترامپ که تا امروز نامزد پیشتاز حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری محسوب می‌شود پیامدهای جدی خواهد داشت.

اگر این اتهامات اثبات شوند آقای ترامپ با مجازات زندان طولانی‌مدت روبرو خواهد شد و به‌دلیل نامزدی او برای مقام ریاست‌جمهوری و احتمال پیروزی در انتخابات، این پرونده پیچیدگی­‌های حقوقی و قانونی فراوانی دارد.

ابعاد حقوقی و پیامدهای سیاسی این پرونده در تاریخ فعالیت وزارت دادگستری آمریکا بی‌سابقه است. مریک گارلند، دادستان کل و وزیر دادگستری در دولت جو بایدن، برای پرهیز از حمله سیاسی به این وزارتخانه سال گذشته تحقیق در مورد این پرونده را به یک بازرس ویژه سپرد.

جک اسمیت، بازرس ویژه این تحقیقات، روز جمعه همزمان با انتشار اعلام جرم علیه آقای ترامپ تاکید کرد «ما در این کشور یک قانون داریم و در مورد همه یکسان اجرا می­‌شود».

از مجموع ۳۷ اتهام علیه آقای ترامپ ۳۱ مورد مربوط به مخفی‌کردن عمدی اسناد محرمانه امنیتی و دفاعی، و سایر اتهامات مربوط به توطئه برای ممانعت از انجام تحقیقات و اظهارنظر يا دادن شواهد دروغ است.

آقای ترامپ علاوه بر این اتهام‌های جدید، با اعلام جرم دادستانی نیویورک در پرونده پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره سابق پورن در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ و تحقیقات دادستانی آتلانتا و واشینگتن در مورد تلاش‌های غیرقانونی با هدف تغییر دادن نتایج آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ نیز روبرو است.

آقای ترامپ به شیوه مرسوم این بار نیز خود را قربانی یک توطئه سیاسی معرفی کرده است و ضمن حملات تند شخصی به بازرس ویژه این پرونده، خطاب به هوادارانش گفته است که صحنه رقابت­‌های انتخاباتی را ترک نخواهد کرد.

او غروب دوشنبه در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: «آن‌ها چون نمی‌توانند به شکلی عادلانه در انتخابات پیروز شوند از این حربه استفاده می‌کنند.»

آقای ترامپ قرار است ساعاتی پس از پایان جلسه دادگاه در یک برنامه جمع­آوری کمک مالی برای کارزار انتخاباتی خود که در باشگاه گلف او در ایالت نیوجرزی برگزار می‌شود سخنرانی کند.

حضور آقای ترامپ در دادگاه ممکن است به وقوع ناآرامی و کشمکش بین هواداران او و نیروهای پلیس منجر شود. او از هوادارانش خواسته است در تظاهراتی که در برابر ساختمان دادگاه در شهر میامی برگزار می‌شود شرکت کنند.

شهردار میامی روز سه‌شنبه تاکید کرد که نهادهای مسئول از جمله پلیس این شهر تابع قانون اساسی است و پلیس برای حفظ نظم آمادگی کامل دارد.

فرمانده پلیس میامی نیز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا پنجاه هزار نفر در این اجتماعات شرکت کنند.»

برخلاف جلسه دادگاه نیویورک که تصاویر متعددی از آن منتشر شد در جلسات دادگاه‌های فدرال فیلمبرداری ممنوع است و قاضی این پرونده غروب دوشنبه اعلام کرد که خبرنگاران حق ندارند با تلفن همراه وارد ساختمان دادگاه شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG