لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

سی‌ان‌ان: ترامپ از ریاست‌جمهوری مادام‌العمر در چین تمجید کرده است


کاخ سفید درباره اعتبار فایلی که سی‌ان‌ان منتشر کرده هنوز اظهار نظر نکرده است.
کاخ سفید درباره اعتبار فایلی که سی‌ان‌ان منتشر کرده هنوز اظهار نظر نکرده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با انتشار یک فایل صوتی ادعا کرد که دونالد ترامپ در نشستی خصوصی به مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری شی جین‌پینگ در چین اشاره کرده و به صورت کنایه‌آمیز گفته است: «شاید ما هم روزی در آمریکا این شیوه را امتحان کنیم».

سی‌ان‌ان می‌گوید این فایل صوتی مربوط به یک جلسه تأمین مالی است که روز شنبه ۱۲ اسفند به طور خصوصی در فلوریدا برگزار شده بود. کاخ سفید و سایر منابع خبری درباره اعتبار این فایل اظهار نظری نکرده‌اند.

بر اساس این فایل صوتی، آقای ترامپ پس از تمجید از شخصیت شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، و همچنین با اشاره به اقدام اخیر حزب کمونیست آن کشور که محدودیت دو دوره‌ای برای ریاست‌جمهوری او را لغو کرد می‌گوید: «او حالا رئیس‌جمهور مادام‌العمر است. رئیس‌جمهور مادام‌العمر. او شخصیتی بزرگ است».

رئیسجمهوری آمریکا افزوده است: «و ببینید! او موفق به این کار شد. به نظرم کار بزرگی است. شاید ما هم یک روزی این را امتحان کنیم». پس از این جملات، صدای خنده و دست زدن حاضران شنیده می‌شود.

روشن نیست که این سخنان به صورت طنز ایراد می‌شود یا خیر. شماری از رسانه‌های آمریکایی نیز گفته‌اند کاخ سفید هنوز به درخواست آنها برای اظهارنظر درباره این فایل صوتی پاسخی نداده است.

تصدی حداکثر دو دوره ریاست‌جمهوری در آمریکا از زمان جرج واشینگتن، نخستین‌رئیس جمهوری این کشور، یک سنت بوده و چهار دور ریاست‌جمهوری فرانکلین روزولت که عمده آن در جنگ جهانی دوم سپری شد تنها استثنای این سنت بود. بنابر متممی که در سال ۱۹۵۱ به قانون اساسی آمریکا اضافه شد، تصدی مقام ریاست‌جمهوری در این کشور به حد اکثر دو دوره کامل محدود گردید.

حدود یک هفته پیش پارلمان چین به لغو محدودیت دو دوره ریاست‌جمهوری در این کشور رأی داد. این مصوبه باید به تایید کنگره سالانه، که قرار است امروز (یکشنبه) برگزار شود، برسد.

ترامپ و «اخبار جعلی»

دونالد ترامپ در طول سیزده ماهی که رئیس‌جمهور آمریکا بوده است همواره به رسانه‌های جریان اصلی این کشور تاخته و شماری از آنها، از جمله سی‌ان‌ان را نشردهنده «خبرهای جعلی» خوانده است. حدود یک ماه پیش او در جریان نشست خبری‌اش از خبرنگار سی‌ان‌ان خواست که از جلسه بیرون برود.

وی روز شنبه نیز در تازه‌ترین توئیت خود رسانه‌های جريان اصلی آمريکایی را «مایه مضحکه در سراسر جهان» خواند.

رئیس‌جمهوری آمریکا حدود چهار ماه پیش نیز سی‌ان‌ان را «منبع عمده خبری جعلی در بیرون از آمریکا» خوانده و از اینکه این رسانه ملت آمریکا را «بسیار ضعیف» به جهانیان نشان می‌دهد، انتقاد کرده بود.

سی‌ان‌ان در پاسخ به این پیام توئیتری دونالد ترامپ، شناساندن آمریکا به جهانیان را «وظیفه رئیس‌جمهور» خواند و نوشت: «وظیفه ما گزارش دادن اخبار است».

با استفاده از گزارش‌های سی.ان.ان، رویترز و آسوشیتدپرس/ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG