لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

دونالد ترامپ: طالبان از حضور آمریکا در افغانستان کسب ثروت می‌کند


دونالد ترامپ در توئیت‌هایش تاکید کرده که طالبان درباره تمایلش به خروج آمریکا از افغانستان، متناقض حرف می‌زند.
دونالد ترامپ در توئیت‌هایش تاکید کرده که طالبان درباره تمایلش به خروج آمریکا از افغانستان، متناقض حرف می‌زند.

رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید که ادامه حضور نیروهای ایالات متحده در افغانستان به سود طالبان است و این گروه «ثروت به دست می‌آورد».

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در رشته توئیتی که در واکنش به گزارش روزنامه «وال‌استریت جورنال» درباره استراتژی آمریکا در افغانستان منتشر کرد، نوشت: آمریکا «ارتش قدرتمند» و «بازسازی‌ شده» دارد ولی این ارتش قدرتمند در افغانستان در حال ایفای نقش یک «نیروی پلیس» است.

وال استریت جورنال روز ۲۸ اردیبهشت در گزارشی نوشت که دولت ترامپ در مورد افغانستان نسنجیده عمل می‌کند.

در هفته‌های گذشته مشاوران دولت ترامپ با اشاره به توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان و تاکید بر ضرورت کاهش خشونت‌ها در افغانستان گفته‌اند که آمریکا قصد دارد تمام نیروهای نظامی‌اش را از این کشور خارج کند.

دونالد ترامپ در توئیت‌هایش همچنین تاکید کرد که طالبان درباره تمایلش به خروج آمریکا از افغانستان، متناقض حرف می‌زند.

این بخش از سخنان ترامپ با واکنش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، مواجه شده است. به گزارش رادیو آزادی، آقای مجاهد سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا را رد کرده و آن را «نادرست» خوانده است.

او گفته که طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سال‌ها جنگیده‌ است و در این زمینه «نظر واحد دارد».

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، هم ضمن دفاع از این دیدگاه به رادیو آزادی گفت: وقتی نیروهای خارجی از افغانستان بیرون بروند، افغان‌ها می‌توانند با آزادی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال، طاهر یرغل، یک مقام نظامی پیشین افغانستان به رادیو آزادی گفت: برخی از افراد گروه طالبان که در پاکستان حضور دارند، تحت فشار دولت پاکستان به دنبال برقراری صلح در افغانستان نیستند.

به گفته آقای یرغل، «پاکستان ثابت کرده که نمی‌خواهد در افغانستان حکومت قوی، واحد و صلح دائمی باشد».

هشدار تازه سازمان ملل درباره درگیری‌های افغانستان

همزمان با بحث‌های گسترده درباره صلح در افغانستان، سازمان ملل نسبت به اوج‌گیری تلفات انسانی در جریان تنش‌های نظامی در این کشور هشدار داده است.

این سازمان گروه طالبان را مسئول ۲۰۸ مورد تلفات غیرنظامی در ماه آوریل دانسته است. در درگیری‌های این ماه، ۱۷۲ غیرنظامی نیز از سوی ارتش افغانستان کشته شدند.

سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه میزان تلفات غیرنظامی ناشی از حملات طالبان و ارتش افغانستان نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۹، به ترتیب ۲۵ درصد و ۳۸ درصد افزایش یافته است، می‌گوید این واقعیت نشان‌دهنده نیاز فوری به توقف جنگ است.

سازمان ملل همچنین با اشاره به نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی برای حفاظت از غیرنظامیان در برابر آسیب‌های ناشی از جنگ، بر ضرورت تمرکز مجدد بر آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی، تاکید کرده است.

گروه طالبان تاکنون تنها با آمریکا وارد مذاکره و توافق شده و از زمان توافق صلح در ۲۹ فوریه نه تنها حملات خود را کاهش نداده، بلکه به آن شدت نیز بخشیده است.

XS
SM
MD
LG