لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

تظاهرات صدها تونسی‌ها در اعتراض به تصمیم‌ها و اختیارات رئیس جمهوری


صدها تظاهرکننده تونسی روز شنبه در اعتراض به تصمیم‌های رئیس جمهوری به خیابان‌ها آمدند
صدها تظاهرکننده تونسی روز شنبه در اعتراض به تصمیم‌های رئیس جمهوری به خیابان‌ها آمدند

صدها تظاهرکننده تونسی روز شنبه ۲۷ شهریور در اعتراض به تصاحب اختیارات حاکمیتی توسط قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور، در خیابان الحبیب بورقیبه در مرکز پایتخت تونس تجمع کردند.

مخالفان قیس سعید با سر دادن شعارهایی با مضامینی همچون «به کودتا پایان دهید» و یا «ما خواهان بازگشت به مشروعیت هستیم»، نارضایتی خود را از تصمیم‌های اخیر رئیس جمهوری تونس مبنی‌بر تعلیق فعالیت‌های پارلمان تونس ابراز کردند.

در مقابل، ده‌ها تن از حامیان آقای سعید نیز تجمعی در پشتیبانی از رئیس جمهوری برگزار کردند و شعار «مردم خواستار انحلال پارلمان هستند» را سر دادند.

این تظاهرات اعتراضی که با حضور سنگین نیروهای پلیس همراه بود، نخستین اعتراض مدنی تونسی‌ها پس از برکناری نخست وزیر کشور و تعلیق پارلمان توسط قیس سعید به شمار می‌رود.

سوم مرداد ماه (۲۵ ژوییه) امسال، رئیس جمهوری تونس به دنبال اعتراض‌های گسترده مردمی به عملکرد دولت و پارلمان این کشور به ویژه در زمینه مدیریت بحران کرونا، هشام المشیشی، نخست وزیر این کشور، را برکنار کرد و با به دست گرفتن کلیه اختیارات اجرایی، فعالیت‌های پارلمان را نیز به حالت تعلیق درآورد.

آقای سعید در پیامی به معترضان گفته بود که قانون اساسی این کشور اجازه انحلال پارلمان را نمی‌دهد، اما در شرایط اضطراری اجازه تعلیق فعالیت‌های آن را می‌دهد.

به‌رغم گذشت هشت هفته از برکناری نخست وزیر پیشین تونس، قیس سعید هنوز فرد جایگزین هشام المشیشی و یا برنامه‌های بلند مدت خود را برای مدیریت بحران جاری در کشور اعلام نکرده است.

یکی از مشاوران آقای سعید در ماه جاری به خبرگزاری رویترز گفت که رئیس جمهوری مشغول بررسی تعلیق قانون اساسی سال ۲۰۱۴ و پیشنهاد نسخه‌ای جدید برای همه‌پرسی است؛ احتمالی که به گسترده‌ترین و شدیدترین مخالفت‌ها با قیس سعید در هشت هفته گذشته منجر شده است.

آقای سعید اتهامات مربوط به کودتا را رد کرده و گفته است مداخله خود برای نجات کشور تونس و ممانعت از سقوط آن را ضروری دانسته است. حامیان او نیز اقدامات رئیس جمهوری را به عنوان فرصتی برای بازسازی دستاوردهای انقلاب تونس و پاکسازی نخبگان فاسد معرفی کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG