لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

ترکیه قرارداد نفتی بین کردهای سوریه و شرکت آمریکایی را محکوم کرد


نیروهای آمریکایی در نزدیکی محل استخراج نفت در خارج شهر قمیشلی سوریه؛ عکس آرشیوی است
نیروهای آمریکایی در نزدیکی محل استخراج نفت در خارج شهر قمیشلی سوریه؛ عکس آرشیوی است

ترکیه روز دوشنبه ۱۳ مرداد به قرارداد شورشیان سوریه در شمال شرق این کشور با یک شرکت نفتی آمریکایی اعتراض کرد و آن را «غیرقابل قبول» و به مثابه «تامین مالی تروریسم» نامید.

مقامات ارشد ایالات متحده تایید کرده‌اند که یک شرکت نفتی آمریکایی قراردادی را با «نیروهای دموکراتیک سوریه» به منظور «مدرن‌سازی» میدان‌های نفتی تحت کنترل این نیروها امضا کرده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه که رهبری آن را کردها بر عهده دارند از دولتی شبه خودمختار در شمال شرق این کشور حمایت می‌کنند. این گروه شبه‌نظامی کنترل بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی سوریه را در دست دارد.

شاکله نیروهای دموکراتیک سوریه را شبه‌نظامیان کرد سوری می‌سازند که ترکیه آنها را یک «گروه تروریستی» مرتبط با حزب غیرقانونی کارگران کردستان موسوم به پ‌کاکا می‌داند.

وزارت خارجه ترکیه نام شرکت آمریکایی طرف قرارداد با شورشیان سوری را «دلتا کرسنت انرژی» عنوان کرده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «ما از تصمیم ایالات متحده در حمایت از چنین اقدامی که ناقض قوانین بین المللی و حق حاکمیت ملی سوریه است، ابراز تاسف می‌کنیم.»

وزارت خارجه ترکیه سپس تاکید کرده که این اقدام را «تامین مالی تروریسم» و «غیرقابل قبول» می‌داند.

این بیانیه شبه‌نظامیان کرد سوری را متهم می‌کند که با چنین اقدامی در پی اجرای «برنامه‌های جدایی‌طلبانه خود از طریق مصادره منابع طبیعی مردم سوریه» هستند.

سناتور لیندسی گراهام که از چهره‌های نزدیک به دولت دونالد ترامپ و حامی کردهای سوریه محسوب می‌شود، روز پنج‌شنبه به کنگره ایالات متحده گفت که با ژنرال مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه، درباره این قرارداد صحبت کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز در پاسخ به سئوال او که آیا ایالات متحده از این قرارداد حمایت می‌کند، گفت که بله، حمایت می‌کند.

از سویی دمشق هم به این قرارداد اعتراض کرده و آن را«به یغما بردن منابع نفتی سوریه» نامیده است.

سوریه قبل از جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ روزانه حدود ۳۸۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما اکنون این رقم به زیر ۲۵ هزار بشکه رسیده. مناطق نفت‌خیز شرق فرات در دیرالزور نیز هم‌اکنون در دست نیروهای مخالف بشار اسد و کردها است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG