لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

آنلاین شدن تحصیلات؛ زلزله ترکیه دانشجویان ایرانی را «به دردسر انداخت»


زندگی بیش از ۱۳ میلیون نفر در ۱۰ استان این کشور تحت تاثیر دو زلزله مهیب دوشنبه گذشته قرار گرفته است
زندگی بیش از ۱۳ میلیون نفر در ۱۰ استان این کشور تحت تاثیر دو زلزله مهیب دوشنبه گذشته قرار گرفته است

«زلزله قرن» در غرب آسیا که ترکیه و سوریه را تا سال‌ها درگیر بحران عواقب خود خواهد کرد، در حال اثرگذاری فوری بر زندگی و تحصیلات هزاران دانشجوی ایرانی ساکن ترکیه است.

در پی دستور ناگهانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، برای اختصاص دادن ساختمان‌های تمامی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه و خوابگاه‌های آن‌ها به اسکان زلزله‌زدگان شرق و جنوب این کشور، دولت درس خواندن در ترم بهاره را آنلاین کرده است.

آقای اردوغان گفته که ساختمان‌های دانشگاه‌ها ملک دولت و کشور است. او غیر از دانشگاه‌های دولتی، ده‌ها دانشگاه و دانشکده خصوصی را نیز شامل این دستور کرده است.

به دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه‌های ترکیه گفته شده که از خوابگاه‌ها بیرون بروند و اگر امکان بازگشت به کشور خود را ندارند، در خارج از خوابگاه برای خود اتاق یا آپارتمان اجاره کنند.

زندگی بیش از ۱۳ میلیون نفر در ۱۰ استان این کشور تحت تاثیر دو زلزله مهیب دوشنبه گذشته قرار گرفته است.

دستور آقای اردوغان به آنلاین کردن ترم بهاره همه دانشگاه‌ها، پس از بازدید روزهای اخیر او از شماری از استان‌های زلزله‌زده، و به طور ناگهانی صادر شد.

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که صدها دانشجوی جدید از ایران پذیرش کرده‌اند، به این دانشجویان تازه‌وارد گفته‌اند که در ایران بمانند و از طریق اینترنت تحصیلات خود را آغاز کنند. این در حالی است که شماری از آن‌ها در هفته‌های اخیر وارد ترکیه شده‌اند.

هزاران دانشجوی دیگر ایرانی که از سال‌های گذشته در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه تحصیل می‌کنند و برخی از آنان ساکن خوابگاه‌ها هستند، به مسئولان دانشگاه‌های خود گفته‌اند که حتی در صورت امکان بازگشت، ایران اینترنت قوی و ثابت ندارد که به آن‌ها امکان تحصیلات آنلاین بدهد.

بسیاری از دانشجویان پسر ایرانی نیز گفته‌اند که قوانین بازگشت آزادانه به کشور خود به عنوان یک دانشجو شامل حال آن‌ها نیست زیرا زمانی که از ایران رفته‌اند، در سن سربازی یا نزدیک به آن بوده‌اند.

با وجود دستور سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی ایران در زمینه بازگشت دانشجویان پسر به زادگاه خود برای دو بار در سال، افراد مشمول نظام وظیفه فقط زمانی می‌توانند بدون دغدغه به کشور سفر کنند که سه سال از حضور آن‌ها به عنوان دانشجوی ثبت شده در یک دانشگاه خارجی، سپری شده باشد.

طی دو سال گذشته به‌دلیل افزایش تورم و صعود شهریه‌ها، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه برای دانشجویان ایرانی بسیار سخت شده است.

در شش ماه اخیر نیز ادامه سقوط بیشتر ریال ایران در برابر ارزهای خارجی، تامین شهریه تحصیلی و هزینه‌های اقامت دانشجویان را برای خانواده‌هایی که ساکن ایران هستند و درآمد ریالی دارند، طاقت‌فرسا کرده است.

بسیاری از این دانشجویان به‌دلیل هزینه‌های بالای زندگی در ترکیه، ساکن خوابگاه‌ها بودند هر چند برای آن نیز پول نسبتا زیادی را ماهانه پرداخت می‌کنند.

برای دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی ترکیه که از برخی کشورهای اروپایی آمده‌اند یا از کشورهای منطقه مانند امارات و عراق، بازگشت به کشورشان برای ادامه تحصیل آنلاین ظاهرا مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما وضعیت دانشجویان ایرانی دشوارتر است.

زلزله در ایامی رخ داد که دانشجویان در تعطیلات بین ترمی بودند. دولت ترکیه فعلا این تعطیلات را تا چند روز دیگر تمدید کرده است.

اعتراض دانشجویان و دانشگاهیان در شبکه‌های اجتماعی ترکیه در زمینه دستور آقای اردوغان رو به افزایش است. آنان پرسیده‌اند چرا هتل‌ها، اقامتگاه‌های خالی و مهمانسراها به اسکان زلزله‌زدگان اختصاص نیافته است؟

غیر از انتقادهای دانشجویان، رهبران اپوزیسیون ترکیه نیز شدیدا از آقای اردوغان انتقاد کرده‌اند.

کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه، به آقای اردوغان گفت: مدارس و دانشگاه‌ها را دوباره نبندید، سلامت روانی جوانان ما در تهدید است.

هاجر فوگو، مسئول یک نهاد همبستگی، نیز گفت بعد از کرونا که تاثیرات عمیقی بر روح و روان دانشجویان و دانش‌آموزان گذاشت، درس خواندن نباید دوباره آنلاین شود. به گفته او، دانشجویانی که زلزله را هم تجربه کرده‌اند، در معرض مشکلات روحی بیشتری هستند.

خانم فوگو افزود زیرساخت‌های ترکیه برای تحصیل مجازی مناسب نیست، دانش‌آموزان در روستاها به اینترنت دسترسی ندارند و نابرابری امکانات دیجیتالی محسوس و زیاد است.

دانشجویان و دانشگاهیان در ترکیه امیدوارند که این دستور موجبات نگرانی آقای اردوغان و حزب او از متمایل شدن شمار بیشتری از جوانان ترکیه‌ای به احزاب رقیب در انتخابات سه ماه دیگر را به دنبال آورد و دولت او نظرش را تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG