لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

ترکیه ساخت دیوار مرزی ایران را به نیمه رساند


منطقه‌ای در مرز ایران و ترکیه
منطقه‌ای در مرز ایران و ترکیه

یک مقام رسمی ترکیه می‌گوید که این کشور تاکنون ۸۰ کیلومتر از ۱۱۴ کیلومتر دیوار مرزی با ایران را برای جلوگیری از «قاچاق، نفوذ نظامی و مهاجرت غیرقانونی» تمام کرده است.

ارگون توران، رئیس سازمان دولتی انبوه سازى و مسكن تركيه (توکی) که کار ساخت این دیوار را انجام می‌دهد روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه به خبرگزاری رویترز گفت که «پروژه احداث دیوار مرزی با ایران از تابستان آغاز شده و تاکنون نصف کار تمام شده، اکنون وضعیت جوی مقداری نامساعد است و کارها کند پیش می‌رود، اما این دیوار تا بهار پیش روی به اتمام خواهد رسید».

رویترز می‌نویسد که شرکت «توکی» همچنین پروژه ساخت دیوار در مرز با مناطق شمالی سوریه را برای محافظت از کردها و جهادگرایان افراطی سنی اجرا می‌کند. سال گذشته اردوغان گفت که کار احداث دیوار مرزی با ایران و عراق نیز باید مانند سوریه انجام شود.

آن زمان مقامات ترکیه گفتند که این دیوار برای جلوگیری از نفوذ شبه نظامیان «پ کا کا» از ایران به خاک ترکیه کشیده می‌شود. رویترز از قول مقامات ترکیه نوشته است که بعد از کشیدن دیوار مرزی با سوریه، افراد داعش و گروه‌های دیگر از طریق مرز ایران تلاش کرده‌اند به خاک ترکیه عملیات قاچاق انجام دهند.

آقای توران به این خبرگزاری گفته است که تقریبا بخش بسیار کوچکی از دیوار ۹۱۱ کیلومتری با سوریه باقی مانده است. «تقریبا ۲۵-۳۰ کیلومتر دیوار و یک راه امنیتی باقی مانده است، یعنی می‌شود گفت ۹۸ درصد کار تمام است».

قبلا رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که بلوک‌های دیوار مرزی سه متر ارتفاع و دو متر عرض دارد. قبلا ایران در واکنش به ساخت دیوار گفته بود که از موضوع اطلاع دارد و از این اقدام استقبال می‌کند.

این شرکت دولتی همچنین مناطق آسیب‌دیده در درگیری ارتش ترکیه با شبه نظامیان کرد در جنوب کشور را مرمت می‌کند. ترکیه و «پ کا کا» طی سال‌های گذشته موفق به تفاهم درباره آتش بس شدند، اما در سال ۲۰۱۵ آتش بس شکسته شد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ د.خ/ا.ع
XS
SM
MD
LG