لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

بمباران یک مرکز تفریحی کردستان عراق؛ ترکیه می‌گوید در حمله به دهوک نقشی نداشته است


معترضان عراقی پرچم ترکیه را در مقابل سفارت این کشور بغداد به آتش کشیدند
معترضان عراقی پرچم ترکیه را در مقابل سفارت این کشور بغداد به آتش کشیدند

ترکیه روز چهارشنبه گزارش رسانه‌های عراقی را که می‌گوید ارتش این کشور با حمله به یک تفریح‌گاه کوهستانی در استان دهوک عراق ۸ توریست را کشته و ۲۳ نفر را مجروح کرده است، رد کرد و گفت که این حمله یک اقدامی تروریستی بوده است.

تلویزیون دولتی عراق گزارش داده است که تفریح‌گاهی در شهر زاخو، واقع در مرز کردستان عراق و ترکیه، هدف «بمباران شدید توپخانه» قرار گرفت.

به گفته وزیر بهداشت کردستان عراق، کودکان هم در میان قربانیان این حمله هستند،از جمله کودکی یک ساله، و همه قربانیان نیز قبل از رسیدن به بیمارستان جان باختند.

رسانه‌های عراقی انگشت اتهام خود را به سمت دولت ترکیه نشانه رفته‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از مقامات کردستان عراق نوشت که حملات توپخانه ارتش ترکیه به این تفریح‌گاه منجر به مرگ دست‌کم ۸ توریست شد.

در پی این گزارش‌ها شماری از معترضان عراقی مقابل سفارت ترکیه در بغداد دست به تجمع زدند و پرچم ترکیه را به آتش کشیدند.

وزارت خارجه ترکیه اما با رد این ادعاها گفت که آنکارا از شنیدن اخبار مربوط به این حمله و تلفات ناشی از آن متاسف شده و این کشور نهایت تلاش خود را کرده تا در عملیات آن علیه شبه‌نظامیان حزب منحله کارگران کردستان (پ‌کاکا)، غیرنظامیان و اماکن تاریخی و فرهنگی از آسیب در امان باشند.

این وزارتخانه تاکید کرد که «ترکیه آماده هر اقدامی برای روشن شدن حقیقت است» و عملیات‌های ارتش این کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

آنکارا همچنین با اشاره به پ‌کاکا اظهار داشت: «ما از دولت عراق می‌خواهیم که تحت تاثیر لفاظی‌ها و تبلیغات این سازمان تروریستی مذموم قرار نگیرند.»

ترکیه به طور متناوب شمال عراق را هدف حملات هوایی خود قرار می‌دهد و گاهی نیز کماندوهای خود را جهت پشتیبانی از عملیات آن علیه شبه‌نظامیان پ‌کاکا به این منطقه اعزام می‌کند.

پ‌کاکا از سال ۱۹۸۴ وارد جنگ مسلحانه با ترکیه شده و این مدت تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در این نبرد کشته شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.خ

XS
SM
MD
LG