لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

ترکیه و روسیه بر سر آتش‌بس ادلب توافق کردند


دیدار رجب طب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه در مسکو
دیدار رجب طب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور ترکیه و روسیه در مسکو

رهبران ترکیه و روسیه روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند در پی ساعت‌ها مذاکره در مسکو به توافق آتش‌بس در ادلب سوریه دست یافتند.

وبسایت رسمی ریاست جمهوری روسیه گزارش داده که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور در دیدار با همتای ترک خود درباره رجب طیب اردوغان بحران ادلب مذاکره کرده است و در این باره به توافق رسیده است.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند اردوغان به همراه وزیر خارجه و وزیر دفاع کشور به روسیه سفر کرده و بیش از شش ساعت مذاکرات آتش‌بس ادلب طول کشیده است.

ترکیه و روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز توافق کرده بودند که ادلب منطقه بدون تنش باقی بماند، اما ارتش بشار اسد با حمایت هوایی جنگنده‌های روسی از دسامبر پارسال به این منطقه حمله کرد. پیرو این حملات نزدیک یک میلیون نفر از ساکنان ادلب به سمت مرزهای ترکیه فرار کرده‌اند و صدها نفر کشته شده‌اند.

ترکیه در همین منطقه چندین پست دیدبانی و گشت‌زنی دارد. اخیرا نیز حمله نیروهای بشار اسد به نظامیان ترکیه ده‌ها کشته برجای گذاشت.

اما ترکیه هم طی روزهای گذشته حملات وسیعی به مواضع نیروهای بشار اسد در منطقه انجام داده و می‌گوید صدها نظامی بشار اسد را کشته است.

به گفته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مسکو و آنکارا به ایجاد یک کریدور امنیتی در استان ادلب راضی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این کریدور به عرض ۶ کیلومتر به سمت شمال و ۶ کیلومتر به سمت جنوب بزرگراه لاذقیه‌-سراقب، موسوم به بزرگراه ام-۴، خواهد بود و قرار است نظامیان ترکیه و روسیه به مدت ده روز در این کریدور گشت‌زنی مشترک انجام دهند.

وزاری دفاع دو کشور طی یک هفته جزئیات همکاری‌های امنیتی در همین کریدور را مشخص خواهند کرد.

آتش‌بس در ادلب از نیمه شب ۶ مارس (ساعاتی دیگر) آغاز می‌شود.

روزنامه مسکو تایمز می‌نویسد پوتین بعد از توافق با ترکیه اعلام کرده که با توافق جدید، امیدوار است تنش‌ها در ادلب پایان یابد.

اردوغان نیز گفته است رژیم بشار اسد توافق سال ۲۰۱۸ را نقض کرده و اگر دوباره اقدامی انجام دهد، ترکیه «حق تلافی با تمام قوت» را برای خود محفوظ نگه می‌دارد.

با استفاده از گزارش‌های دیلی صباح، رویترز و مسکو تایمز؛ ف.ق
XS
SM
MD
LG