لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

نرخ تورم در ترکیه به ۳۶ درصد رسید؛ بالاترین رقم در ۱۹ سال گذشته


 آمارهای دولتی نشان می‌دهد که در طول سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه در برابر دلار حدود ۴۴ درصد کاهش يافته است.
آمارهای دولتی نشان می‌دهد که در طول سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه در برابر دلار حدود ۴۴ درصد کاهش يافته است.

براساس آمارهای رسمی که روز دوشنبه ۱۳ دی منتشر شد نرخ تورم در ترکیه در ماه دسامبر به بالای ۳۶ درصد رسید که بالاترین رقم طی ۱۹ سال گذشته است.

اداره آمار ترکیه در بیانیه‌ای گفت نرخ اکثر کالاهای مصرفی طی ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل به طور متوسط ۱۳.۵۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه مردم بخش دیگری از قدرت خرید خود را از دست دادند.

بر اساس این آمارها، بهای اقلام خوراکی در طول سال میلادی گذشته ۴۳.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

این بالاترین نرخ تورم در ترکیه از سپتامبر سال ۲۰۰۲ است. حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در نوامبر آن سال به قدرت رسید.

از اواخر تابستان که بانک مرکزی ترکیه تحت فشار آقای اردوغان نرخ متوسط بهره بانکی را پنج درصد کاهش داد ارزش برابری لیر ترکیه در برابر ارزهای معتبر جهان به شدت کاهش یافته است.

تحت تاثیر سقوط ارزش لیر واردات تمامی کالاها به خصوص انرژی گران‌تر شده است و بخش قابل توجهی از جمعیت ۸۴ میلیونی ترکیه برای خرید مایحتاج خود با مشکل روبرو شده‌اند.

علی رغم اصرار دولت بر تبدیل پس‌انداز و نقدینگی‌ها به لیر، اکثر مردم برای حفظ پس‌انداز خود به ارزهای خارجی و طلا روی آورده‌اند.

حدود چهار هفته پیش واحد پول ملی ترکیه طی چند روز حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و به حدود ۱۸ لیر در برابر یک دلار سقوط کرد. در هفته‌های بعد از آن تحت تاثیر سیاست‌های جدید دولت و بانک مرکزی برای تقویت لیر و تشویق مردم به تبدیل پس‌اندازهای خود به پول ملی ترکیه، ارزش لیر تا حدودی افزایش یافت.

با این همه آمارهای دولتی نشان می‌دهد که در طول سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه در برابر دلار حدود ۴۴ درصد کاهش يافته است.

آقای اردوغان هنوز هم بر کاهش نرخ بهره بانکی تاکید می‌کند، هر چند اکثر اقتصاددان‌های مستقل و روسای سابق بانک مرکزی ترکیه می‌گویند یکی از راه‌های موثر برای مقابله با تورم بالا نگاه داشتن نرخ بهره است.

آقای اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد که حجم صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۱ با حدود ۳۳ درصد افزایش به ۲۲۵ میلیارد دلار رسیده که رکورد جدیدی است.

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنانی در جمع گروهی از صادرکنندگان که از تلویزیون پخش می‌شد گفت کسری موازنه تجاری ترکیه در سال گذشته حدود ۷.۸ درصد کاهش یافته است و هدف تعیین شده برای حجم صادرات در سال جدید میلادی حدود ۲۵۰ میلیارد دلار است.

گروه مستقل پژوهش تورم، متشکل از دانشگاهیان و تعدادی از مقام‌های سابق دولتی، تخمین می‌زنند که نرخ واقعی تورم در سال گذشته میلادی حدود ۸۳ درصد بوده است. این گروه روز دوشنبه اعلام کرد که بهای متوسط کالاهای مصرفی در ماه دسامبر در مقایسه با ماه قبل بیش از ۱۹ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG