لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

وضعیت اضطراری در ترکیه پایان یافت


وضعیت اضطراری در ترکیه که پس از وقوع کودتای نافرجام در این کشور وضع شده بود، روز پنجشنبه ۲۸ تیرماه پایان یافت.

رویترز می‌گوید، به دنبال کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ در ترکیه و در جریان سرکوب‌ مخالفان در دو سال گذشته ۱۵۰ هزار کارمند دولتی از کار اخراج و ۷۷ هزار نفر به ارتباط با کودتاگران متهم شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ماه گذشته وعده داد که وضعیت اضطراری پایان می یابد، اما وی تصریح کرد، قوانین ضد تروریستی تازه‌ای تصویب خواهد شد.

دولت ترکیه از سال ۲۰۱۶ هر سه ماه یکبار وضعیت اضطراری را تمدید کرده بود.

رویترز می گوید، مخالفان رجب طیب اردوغان معتقدند به رغم این که دوره سه ماهه وضعیت اضطراری بامداد روز پنجشنبه پایان یافت و دولت دیگر آن را تمدید نکرد، اما تغییر چندانی در وضعیت سیاسی کشور روی نخواهد داد.

آیهان بیلگن، سخنگوی حزب دموکراتیک خلق​‌های ترکیه ( اچ دی پی ) در این زمینه گفته است: هرچند دولت در تلاش است با پایان وضعیت اضطراری لوایح جدیدی را ارائه کند، اما واقعیت این است که وضعیت اضطراری در کشور دایمی شده است.

پارلمان ترکیه قرار است روز پنجشنبه لایحه مبارزه با تروریسم را مورد بررسی قرار دهد.

پس از کودتا نافرجام تغییراتی در ساختار سیاسی ترکیه ایجاد شد که قدرت رییس جمهوری را افزایش داده است. در فروردین ماه ۱۳۹۶ همه پرسی برای تغییر قانون اساسی ترکیه برگزار شد.

با حذف پست نخست وزیر در ساختار سیاسی تازه ترکیه، رجب طیب اردوغان از اختیارات گسترده‌ای برخوردار می‌شود که هیچ یک از روسای جمهوری پیشین ترکیه نداشتند. پست نخست‌وزیر در ۲۴ ژوئن سال جاری برچیده شد.

از تابستان سال ۲۰۱۶ که کودتای نافرجام در ترکیه نزدیک به ۲۵۰ کشته بر جای گذاشت هزاران نفر در این کشور بازداشت و زندانی شده، هزاران نفر دیگر کار خود را از دست داده‌اند و صدها نفر هم‌چنان در انتظار برگزاری دادگاه خود هستند.

فتح‌الله گولن، روحانی ترک ساکن آمریکا، متهم است که کودتای نافرجام را رهبری کرده است.

با این حال آقای گولن در پاسخ گفته که هیچ گونه ارتباطی با این رخداد نداشته است و در مقابل آقای اردوغان را مسئول این کودتا می‌داند.

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG