لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۰

دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه در حمله هوایی در استان ادلب سوریه کشته شدند


کاروان نیروهای ارتش ترکیه در سوریه (عکس از آرشیو)
کاروان نیروهای ارتش ترکیه در سوریه (عکس از آرشیو)

یک مقام محلی ترکیه گفته است، در جریان حملات هوایی ارتش سوریه به استان ادلب دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه کشته شدند.

به دنبال این حمله، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز نشست اضطراری با مشاوران ارشد خود برگزار کرده است.

رحمی دوگان، استاندار استان مرزی ختای ترکیه بامداد جمعه ۹ اسفند تاکید کرد که در این حملات هوایی حکومت سوریه شش سرباز ترکیه هم مجروح شدند.

طبق این گزارش مجروحان این حملات به بیمارستان منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید، ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی جنگنده‌های حکومت سوریه در حومه ادلب کشته شدند.

ارتش سوریه با حمایت روسیه در ماه‌های اخیر عملیات گسترده‌ای برای تصرف استان ادلب آخرین پایگاه شورشیان مخالف حکومت بشار اسد آغاز کرده است. این عملیات باعث شده که صدها هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شوند.

در همین حال، ارتش ترکیه در هفته های اخیر هزاران نیروی تازه نفس با سلاح‌های سنگین به ادلب اعزام کرده که هدف آن کمک به شورشیان مورد حمایت این کشور و تحکیم مواضع خود در پاسگاه‌های دیده‌بانی در شمال ادلب است.

دو مقام ترکیه به رویترز گفته اند، پس حملات اخیر به نیروهای ترکیه، رجب اردوغان و مشاورانش نشستی اضطراری برگزار کردند. رجب طیب اردوغان روز گذشته گفته بود ارتش این کشور در هفته جاری نیروهای دولتی سوریه را از اطراف پاسگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در شمال ناحیه ادلب عقب خواهد راند.

این دو مقام ترک گفته اند نشست رجب طیب اردوغان با مشاورانش دو ساعت طول کشیده است. ولی آنها توضیح بیشتری در خصوص این نشست اضطراری ارائه نکردند.

رویترز می گوید، طی هفته‌های گذشته در درگیری بین نیروهای دولتی ترکیه و سوریه ۲۱ سرباز ترکیه کشته شدند.

با تشدید درگیری ها در استان ادلب، دولت ترکیه نگران سرازیر شدن موج دیگری از آوارگان سوری به مرزهای آن کشور است. در حال حاضر ترکیه میزبان سه میلیون و ۷۰۰ هزار آواره سوری است و می‌گوید نمی‌تواند پناهجوی بیشتری بپذیرد.

XS
SM
MD
LG