لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

ترکیه میزان سرمایه‌گذاری در املاک برای دریافت شهروندی را به‌طور چشمگیری افزایش داد


نمایی از شهر استانبول که جذاب‌ترین شهر ترکیه برای خرید املاک توسط خارجی‌هاست
نمایی از شهر استانبول که جذاب‌ترین شهر ترکیه برای خرید املاک توسط خارجی‌هاست

ترکیه میزان سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در املاک این کشور برای دریافت شهروندی را به‌طور چشمگیری افزایش داد.

روزنامه «دیلی صباح» ترکیه روز چهارشنبه ۲۴ فروردین گزارش داد که از این پس خارجی‌ها فقط در صورت سرمایه‌گذاری بالای ۴۰۰ هزار دلار در بخش املاک ترکیه و عدم فروش آن به مدت سه سال، حق دریافت شهروندی این کشور را دارند.

ایرانی‌ها در صدر خریداران خانه در ترکیه طی سه سال گذشته بوده‌اند.

تا سال ۲۰۱۸ شهروندان خارجی در ازای سرمایه‌گذاری یک میلیون دلار در بخش املاک حق دریافت شهروندی ترکیه را داشتند، اما آنکارا برای جذب بیشتر سرمایه‌های خارجی، شرط اعطای شهروندی را به ۲۵۰ هزار دلار کاهش داد.

روزنامه حریت می‌نویسد طی ۱۰ سال گذشته، حدود ۲۸۸ هزار خانه در این کشور توسط شهروندان خارجی خریداری شده است و حدود ۲۰ هزار نفر به‌دلیل خرید خانه شهروندی ترکیه را گرفته‌اند.

آرشیو مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که طی شش سال گذشته حدود ۳۰ هزار مسکن در این کشور به ایرانی‌ها فروخته شده است. تنها در سال گذشته شهروندان ایرانی بیش از ۱۰ هزار خانه در ترکیه خریداری کردند و طی دو ماه ابتدایی امسال نیز هزار و ۴۷۲ خانه توسط ایرانی‌ها در ترکیه خریداری شده است.

همچنین به استناد داده‌های استخراج‌شده از گزارش‌های ماهیانه اتحادیه اتاق‌ها و بورس‌های ترکیه، اتباع ایرانی در دو سال گذشته با ثبت ۱۶۶۱ شرکت و خرید ۱۶ هزار خانه در جایگاه نخست سرمایه‌گذاران خارجی در ترکیه بوده‌اند.

کل خانه‌های فروخته شده به شهروندان خارجی در ترکیه طی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۹ هزار واحد رسید که ۴۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

روزنامه‌های حریت و دیلی صباح می‌نویسند افزایش چشمگیر خرید مسکن توسط شهروندان روسیه و اوکراین در پی بحران تهاجم نظامی اخیر باعث شده است که ترکیه تصمیم بگیرد حق اعطای شهروندی در ازای خرید خانه را به ۴۰۰ هزار دلار افزایش دهد.

حدود ۴.۵ میلیون اوکراینی از زمان تهاجم نظامی روسیه به این کشور به خارج گریخته‌اند و از طرفی آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار تبعه روسیه نیز طی کمتر از دو ماه گذشته به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی و بدتر شدن وضعیت اقتصادی این کشور، به خارج مهاجرت کرده‌اند.

هنوز آمارهای ماه مارس منتشر نشده است، اما خرید مسکن در ترکیه توسط شهروندان خارجی در دو ماهه ابتدایی امسال حدود ۵۵ درصد نسبت به ماه‌های مشابه پارسال افزایش یافته است.

با استفاده از گزارش‌های دیلی صباح، حریت، مرکز آمار ترکیه/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG