لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

سفر وزیر خارجه ترکیه به آمریکا برای گفت‌وگو در مورد سوریه


از راست: چاووش‌اغلو و پومپئو
از راست: چاووش‌اغلو و پومپئو

وزیر خارجه ترکیه برای دیدار با هم‌تای آمریکایی خود به واشینگتن می‌رود. دو طرف قرار است در مورد اختلافات خود در شمال سوریه، حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کـرد و آن‌چه «طرح منبج» عنوان شده، گفت‌وگو کنند.

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، ۱۳ خرداد ماه برای دیداری دو روزه، از جمله با مایک پومپئو، هم‌تای آمریکایی خود به ایالات متحده سفر کرده‌است.

روزنامه حریت ترکیه می‌گوید هدف از این سفر «پایان دادن به مذاکرات چند ماهه برای دست‌یابی به نقشه راهی‌ست که به توافق مشترک در زمینه منبج در سوریه منتهی شود؛ طرحی که در نهایت به خروج شبه‌نظامیان کـرد از منبج، و تا حدودی کاهش تنش‌ها میان دو متحد ناتو، آمریکا و ترکیه، بیانجامد».

وزیر خارجه ترکیه، روز شنبه گفته بود ایالات متحده «همکاری با یک سازمان تروریستی در سوریه را برتری داده‌است. این یک اشتباه بزرگ بود، و ما تلاش می‌کنیم این وضعیت تغییر کند».

ترکیه، شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه، که از متحدان ائتلاف به رهبری آمریکا در نبردها علیه داعش هستند را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان و «گروه تروریستی» قلمداد می‌کند. آمریکا، حزب کارگران کردستان، پ‌ک‌ک، را یک گروه تروریستی می‌داند، اما اتهام‌های ترکیه علیه یگان‌های مدافع خلق و شاخه سیاسی آن را رد کرده و آن‌ها را تروریستی نمی‌داند.

ترکیه دست به عملیاتی در سوریه زده که بخش عمده‌ای از آن متمرکز بر نبرد با شبه‌نظامیان کرد است. آنکارا در بهمن ماه سال پیش از ایالات متحده آمریکا خواست یا تمامی حمایت‌های خود از «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را متوقف کند، یا خطر رویارویی با نیروهای زمینی ترکیه در سوریه را بپذیرد. نیروهای آمریکایی در زمان اوج‌گیری تنش‌ها در شمال سوریه، در حوالی منبج مستقر شدند تا مانع درگیری بین نیروهای تحت حمایت خود و نیروهای تحت حمایت ترکیه شوند.

مایک پومپئو نزیک به دو هفته پیش ابراز امیدواری کرده بود که دو طرف از هر گونه رویارویی احتمالی دوری خواهند کرد. آقای پومپئو در جریان نشستی در کنگره ایالات متحده تاکید کرده بود یکی از اهداف اصلی از دیدارهای روز دوشنبه موضوعات مربوط به شمال سوریه است.

دیدار میان چاووش‌اغلو و پومپئو، نخستین دیدار دو وزیر از زمانی‌ست که آقای پومپئو از سی‌آی‌ای به وزارت خارجه منتقل شد.

مولود چاووش‌اغلو روز شنبه گفته بود «هیچ‌کس نمی‌خواهد متحدی مانند ترکیه را از دست بدهد. و اگر کسی بخواهد چنین کند، به خودش آسیب زده و نه ما. ما گزینه‌ها و جایگزین‌های دیگری نیز داریم».

بخش بین‌المللی صدای آمریکا به‌نقل از تحلیل‌گران می‌گوید اظهارات وزیر خارجه ترکیه در مورد گزینه‌های دیگر، احتمالا در پیوند با همکاری‌ها با روسیه بیان شده‌است. روابط مسکو و آنکارا در ماه‌های گذشته گسترش پیدا کرده و ترکیه، با وجود مخالفت‌های پی‌در‌پی «ناتو» اقدام به خرید سامانه پدافند هوایی از روسیه کرده‌است.

برپایه گزارش‌های وی‌او‌ای، حریت، خبرگزاری دولتی ترکیه|ت.ت
XS
SM
MD
LG