لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

ادامه عملیات نظامی در شمال سوریه؛ آلمان فروش سلاح به ترکیه را «ممنوع کرد»


نمایی از انفجار در شهر مرزی رأس‌العین؛ شنبه ۲۰ مهر
نمایی از انفجار در شهر مرزی رأس‌العین؛ شنبه ۲۰ مهر

در ادامه واکنش‌ها به عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه، گزارش شده است که دولت آلمان فروش سلاح به ترکیه را ممنوع کرد. همزمان اتحادیه عرب اقدام ترکیه را محکوم کرد و کردهای سوریه نیز خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده و از آمریکا خواسته‌اند عمل به «تعهدات اخلاقی» خود را از یاد نبرد.

ادامه عملیات و افزایش تلفات

شنبه ۲۰ مهرماه در چهارمین روز از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که نیروهای ترکیه همراه با شبه‌نظامیان متحدش وارد شهر مرزی رأس‌العین شده‌اند.

بنابر همین گزارش، وزارت دفاع ترکیه از تصرف کامل شهر خبر داده اما یگان‌های مدافع خلق سقوط شهر را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فرانسه شمار تلفات نظامیان را چهار سرباز ترکیه و ۸۱ نیروی کرد (عمدتا از «نیروهای سوریه دمکراتیک») اعلام کرده است.

با این حال ترکیه مدعی کشته شدن «صدها تروریست» شده است.

همچنین به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، در چهار روز گذشته ۲۸ غیرنظامی در دو سوی مرز کشته شده‌اند که ۱۷ تن از آنان ساکن ترکیه بودند.

آلمان فروش سلاح جدید به ترکیه را «ممنوع کرد»

روزنامه آلمانی «بیلد» روز یکشنبه‌ ۲۰ مهر به نقل از وزیر خارجه این کشور خبر داد که آلمان صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرده است.

هایکو ماس به این روزنامه گفته است: در واکنش به تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه، دولت آلمان «هیچ مجوز جدیدی برای هرگونه سلاحی که می‌تواند مورد استفاده ترکیه در سوریه قرار بگیرد، صادر نخواهد کرد».

به نوشته بیلد، در سال ۲۰۱۸ میزان صادرات سلاح از آلمان به ترکیه حدود ۲۴۳ میلیون یورو، حدود یک‌سوم کل صادرات اسلحه این کشور، بود.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که هزاران نفر در پاریس به عملیات نظامی ترکیه بر ضد کردها اعتراض کردند.

معترضان هشدار دادند که این حمله باعث خواهد شد گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» جان تازه‌ای بگیرد.

داعش مسئول یک سری حملات مرگبار علیه فرانسه بوده است. نیروهای دمکراتیک سوریه که رهبری آن در دست کردهاست از جمله تشکیلاتی بوده که در سال‌های گذشته در صف مقدم مبارزه با گروه حکومت اسلامی در سوریه قرار داشته است.

تظاهرات مشابهی در زوریخ، کلن، برلین، مارسی، استکهلم، استراسبورگ و برخی دیگر از شهرهای اروپایی برگزار شده است.

روز شنبه هزاران نفر در پاریس به عملیات نظامی ترکیه بر ضد کردها اعتراض کردند.
روز شنبه هزاران نفر در پاریس به عملیات نظامی ترکیه بر ضد کردها اعتراض کردند.

تأکید کردها بر «تعهد اخلاقی» آمریکا

اصلی‌ترین گروه کردهای سوریه نیز ضمن تکرار درخواست ایجاد منطقه پرواز ممنوع، از آمریکا خواست «تعهد اخلاقی» خود در حمایت از آنان در برابر حمله ترکیه را از یاد نبرد.

«نیروهای سوریه دمکراتیک»، تشکلی که عمده نیروهای آن کرد هستند، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «متحدان حمایت از ما را تضمین کرده بودند ... اما ناگهان و بدون هشداری ما را رها کردند و در تصمیمی نادرست اقدام به خروج نیروهایشان [از نزدیکی] مرز ترکیه کردند».

نیروهای سوریه دمکراتیک در این بیانیه همچنین از متحدان خواسته است که بار دیگر به اجرای «وظایف» و «تعهدات اخلاقی» خود بازگردند و «با بستن آسمان‌شان به روی هواپیماهای ترکیه از ما حمایت کنند».

اتحادیه عرب اقدام ترکیه را محکوم کرد

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز در پایان نشست اضطراری خود اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه را محکوم کردند.

این نشست یک‌روزه روز شنبه در قاهره، پایتخت مصر، برگزار شد و بیانیه پایانی آن، خواستار واکنش شورای امنیت سازمان ملل برای توقف «این تجاوز» شد.

در بیانیه پایانی این نشست ضمن تأکید بر اینکه تمام مسئولیت‌های این اقدام نظامی، از جمله «گسترش تروریسم»، بر عهده ترکیه است، هشدار داده شده که در صورت عدم توقف فوری عملیات ترکیه، اجرای برخی اقدامات تنبیهی علیه آنکارا مدنظر قرار خواهد گرفت.

اتحادیه عرب به طور رسمی شامل ۲۲ عضو است اما سوریه در سال ۲۰۱۱ از این اتحادیه اخراج شد.

در نشست روز شنبه شماری از اعضا بار دیگر بر بازگشت سوریه به این اتحادیه تأکید کردند اما احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت بازگشت سوریه امری «پیچیده و زمان‌بر» است.

گفت‌وگوی تلفنی ترامپ – مکرون

دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه اعلام کرد که وی درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه با همتای آمریکایی‌اش، دونالد ترامپ، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بنابر این گزارش، آقای مکرون در این گفت‌وگو بار دیگر خواستار توقف فوری اقدام ترکیه شده و نسبت به احتمال از سرگرفته شدن فعالیت‌های داعش بر اثر این اقدام ترکیه نیز هشدار داده است.

کاخ سفید هنوز جزئیات اظهارات دونالد ترامپ در این تماس را منتشر نکرده است.

پوتین: کشورهای دعوت‌نشده بروند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، همچنان موضعی ملایم در برابر اقدام ترکیه گرفته و صرفا گفته است کشورهایی که بدون درخواست دولت سوریه وارد این کشور شده‌اند باید آنجا را ترک کنند.

آقای پوتین که در آستانه سفر به امارات و عربستان، روز شنبه با روزنامه‌نگارانی از این دو کشور مصاحبه می‌کرد، اشاره‌ای به عملیات اخیر ترکیه در شمال سوریه نکرد و تنها گفت مسکو با ترکیه، ایران و آمریکا درباره لزوم بازگشت تمامیت ارضی سوریه و پایان دادن به حضور نظامی خارجی در آن کشور صحبت کرده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، روسیه در روزهای اخیر درباره عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه موضعی نرم گرفته و بر حق ترکیه برای تضمین امنیت مرزهایش تأکید کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و سایت رادیو فردا/ح.ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG