لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۶

سقوط چشمگیر ارزش لیر ترکیه


یک صرافی در استانبول
یک صرافی در استانبول

ارزش واحد پول ترکیه، لیر، طی روز چهارشنبه ۲ خرداد ماه با کاهشی ۵٫۲ درصدی رکورد افت ارزش خود را طی یک دهه گذشته بر جای گذاشت.

واحد پول ترکیه طی سال‌های گذشته با افت مواجه بوده‌است. در سال ۲۰۱۴ ارزش آن حدود نصف دلار آمریکا بود، اما اکنون هر دلار آمریکا تقریباً ۵ لیر ترکیه معامله می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، که به شدت مخالف نرخ بالای بهره بانکی است، اخیراً اعلام کرد که اگر در انتخابات ماه آینده ریاست جمهوری برنده شود، نظارت و مسئولیت گسترده‌تری بر سیاست‌های پولی کشور خواهد داشت. این سخنان باعث شد که آهنگ افت ارزش لیر افزایش یابد.

طی ماه جاری، لیر نسبت به دلار حدود ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده‌است. انتخابات ترکیه ۲۴ ژوئن برگزار خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید که با قدرت گرفتن دلار، اکثر کشورهای در حال توسعه با افت ارزش واحد پول مواجه شده‌اند، اما برای نمونه آرژانتین، بر خلاف ترکیه برای حفظ ارزش پول خود نرخ بهره بانکی را به ۴۰ درصد افزایش داد.

کریستین ماگیرو، رئیس بخش راهبردی کشورهای در حال توسعه در بازار بورس لندن می‌گوید که معلوم نیست افت ارزش لیر تا کجا ادامه یابد، چرا که این هنوز آغاز بحران است.

طی ماه جاری لیر به استثنای سه روز، در تمامی روزها با افت ارزش مواجه بوده‌است که نقطه اوج آن چهارشنبه ۲ خرداد ماه ثبت شد.

بلومبرگ می‌نویسد که موضوع افت ارزش لیر باعث شده‌است که شرکت‌های ترکیه برای پرداخت بدهی‌های خارجی خود با مشکل مواجه شوند، چرا که اکنون ارزش دلار نسبت به لیر بسیار بیشتر از چند ماه پیش است. شاخص بورس ترکیه نیز طی روز جاری با افت ۱٫۲ درصدی مواجه شد.

روزنامه جمهوریت ترکیه از قول «نهاد زیبکچی»، وزیر اقتصاد ترکیه، نوشته‌است که «دست‌هایی برای ایجاد بحران در بازار ارز ترکیه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در کار است». این روزنامه از قول گونگور اوراس، اقتصاددان برجسته ترکیه، نیز می‌نویسد که افت ارزش لیر بیشتر تحت تأثیر عوامل روانی است.

اخیراً کومرتس‌بانک آلمان پیش‌بینی کرده بود که ارزش هر دلار آمریکا می‌تواند تا شش لیر اوج بگیرد. آقای اوراس می‌گوید که ارزش لیر بیشتر به رفتار مردم ترکیه بستگی دارد.

با این‌حال بلومبرگ می‌نویسد که عوامل زیادی در بحران ارزی ترکیه دخیل است، از جمله افزایش کسری در تراز تجاری و بودجه کشور.
روزنامه جمهوریت می‌نویسد که رشد قیمت طلا در کشور از رشد قیمت ارز هم فراتر رفته‌است.

در این میان، روزنامه دیلی‌صباح ترکیه می‌نویسد که بانک مرکزی ترکیه در نظر دارد برای حفظ ارزش لیر ۲٫۲ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کند.

منابع: بلومبرگ، روزنامه‌های جمهوریت و دیلی صباح، بورس ترکیه. د. خ / پ.پ

XS
SM
MD
LG