لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

لایحه پیشنهادی ۱۲ سناتور آمریکایی برای ممنوع کردن «تیک‌تاک» در ایالات متحده


اپلیکیشن تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند متعلق به شرکت «بایت دانس» یکی از غول‌های فناوری دیجیتال چینی است
اپلیکیشن تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند متعلق به شرکت «بایت دانس» یکی از غول‌های فناوری دیجیتال چینی است

دوازده سناتور از دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا لایحه‌ای به مجلس سنا پیشنهاد خواهند داد که در صورت به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا، برای ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک، اپلیکیشن ارسال ویدئو متعلق به یک شرکت چینی و سایر فناوری‌های دیجیتال خارجی، به جینا ریموندو، وزیر تجارت، اختیارات بیشتری می‌دهد.

مارک وارنر، سناتور دمکرات و رئیس کمیته امنیت ملی مجلس سنا که یکی از تنظیم‌کنندگان این لایحه پیشنهادی است، در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «به اعتقاد من این تهدیدی برای امنیت ملی است. این لایحه به وزیر تجارت اختیار می‌دهد که فعالیت تیک‌تاک و سایر اپلیکیشن‌های خارجی را که تهدیدی برای امنیت ملی هستند محدود و در صورت لزوم ممنوع کند».

او افزود که این لایحه پیشنهادی فناوری‌های متعلق به شش کشور خارجی از جمله چین، روسیه، ایران، کره شمالی، ونزوئلا و کوبا را شامل می‌شود.

سناتور مارک وارنر و سناتور جمهوریخواه جان تون در راس پيشنهاددهندگان این لايحه، شامل شش عضو دمکرات و شش عضو مجلس سنا، هستند.

اپلیکیشن تیک‌تاک که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در آمریکا از آن استفاده می‌کنند متعلق به شرکت «بایت دانس» یکی از غول‌های فناوری دیجیتال چینی است.

تیک‌تاک به دلیل نگرانی از احتمال به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران با نهادهای امنیتی حکومت چین و در نتیجه به خطر انداختن امنیت ارتباطات در کشورهای غربی، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

شو زی چئو، مدیرعامل شرکت تیک‌تاک، قرار است روز ۲۳ مارس در جلسه کمیته تحقیق کنگره به سئوالات قانونگذاران آمریکایی پاسخ دهد.

سناتور مارک وارنر در بخشی از مصاحبه خود خاطرنشان کرد که دولت آمریکا برای تنظیم این لایحه پیشنهادی اطلاعاتی در اختیار تنظیم‌کنندگان آن قرار داده است.

کاخ سفید روز دوشنبه حاضر نشد بگوید که آیا از این لایحه حمایت می‌کند یا نه.

کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز هفته گذشته با رای اعضای جمهوریخواه این کمیته لایحه پیشنهادی مایکل مک کاول، نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس و رئیس این کمیته، را تصویب کرد که به دولت جو بایدن اختیار می‌دهد فعالیت تیک‌تاک در آمریکا را ممنوع کند.

مراجع قضایی آمریکا در سال ۲۰۲۰ درخواست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، برای ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک و اپلیکیشن پیام‌رسانی «وی چت»، متعلق به یک شرکت فناوری چینی، را رد کرد.

نمایندگان دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند دلیل مخالفت آن‌ها با لایحه تصویب‌شده در کمیته سیاست خارجی این مجلس این است که بدون مشورت لازم با کارشناسان و عجولانه تنظیم شده است.

آن‌ها يادآوری می‌کنند که لوایح ديگر از جمله اختصاص بودجه بیشتر برای تولید ریز تراشه در آمریکا که هدف آن محدود کردن استفاده از فناوری‌های محصول شرکت‌های چینی است، پس از ۱۸ ماه بحث و بررسی در مجالس قانونگذاری آمریکا تصویب شده است.

مایکل مک کاول، رئیس جمهوریخواه کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان، اخیرا گفت که رای‌گیری در مورد لايحه پيشنهادی او می‌تواند ماه مارس در این مجلس انجام شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG