لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

حضور همزمان دو رئیس‌جمهور در دادگاه!


حسنی مبارک رئیس‌جمهور اسبق مصر در دادگاه روز چهارشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸.
حسنی مبارک رئیس‌جمهور اسبق مصر در دادگاه روز چهارشنبه ۲۶ دسامبر ۲۰۱۸.

برای نخستین بار دو رئیس‌جمهور سابق مصر به طور همزمان در دادگاهی در قاهره در برابر قاضی قرار گرفتند.

روزنامه مصری الاهرام در گزارشی در این زمینه می‌نویسد، دادگاه قاهره محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق، و ۲۸ عضو دیگر اخوان‌المسلمین را به حمله مسلحانه اخوان به چهار زندان در شرق مصر در جریان انقلاب ۲۰۱۱ متهم کرد. بر پایه این گزارش، طی این حمله که با همکاری سازمان فلسطینی حماس صورت گرفته، علاوه بر اعضای زندانی اخوان‌المسلمین، اعضای زندانی حزب‌الله لبنان و حماس نیز از این زندان‌ها آزاد شدند.

حسنی مبارک، دیگر رئیس‌جمهور سابق مصربه عنوان شاهد به این دادگاه فرا خوانده شده بود. به گفته حسنی مبارک، عمر سلیمان رئیس وقت سازمان ضد اطلاعات مصر، تعداد افراد حماس را که به طور غیرقانونی وارد مصر شده بودند، ۸۰۰ نفر گزارش کرده و خبر داده بود که آنها، علاوه بر حمله به زندان‌ها، با حمله به چند کلانتری و مقر نظامی افرادی از پلیس و نظامیان دیگر را نیز به قتل رسانده‌اند.

او افزود، افراد حماس با شلیک از پشت‌بام‌ها به سوی تظاهرکنندگان در میدان‌های قاهره آنان را تحریک به شورش علیه حکومت می‌کردند.

به نوشته الاهرام از مبارک درباره تونل‌هایی که برای گذر افراد حماس و انتقال اسلحه از غزه به سینا حفر شده بود پرسیده شد و او ضمن تأیید این موضوع گفت، اطلاعاتی که به او در مقام رئیس‌جمهور و فرمانده وقت نیروهای مسلح رسیده بود، مرتبط با امنیت ملی مصر است و در حال حاضر بدون اجازه رئیس‌جمهور و فرمانده کنونی نیروهای مسلح نمی‌تواند این اطلاعات را در اختیار دادگاه قرار دهد.

به نوشته الاهرام دادگاه همچنین با طرح اظهارات شاهدان دیگر مانند ژنرال حبیب العدلی وزیر اسبق کشور و ژنرال حسن عبدالرحمن رئیس پیشین سازمان امینت مصر، که از توطئه مشترک اخوان المسلمین، حماس، حزب‌الله، آمریکا و ترکیه برای ایجاد نا آرامی در مصر و دست یافتن به قدرت سخن گفته‌اند، خواستار توضیح مبارک در این زمینه شد.

او اما گفت که در آن زمان توطئه‌های زیادی بود اما نمی‌تواند پیش از کسب اجازه سخنی بگوید. او در عین حال افزود، در آن زمان به گزارشی که ژنرال حسن عبدالرحمن در مورد رویدادهای تونس تهیه کرده بود، توجه کافی نکردم و ممکن است همان برنامه در مصر تکرار شده باشد.

علا و جمال مبارک فرزندان حسنی مبارک که او را همراهی کرده بودند، در جایگاه تماشاگران قرار گرفتند. ادامه این دادگاه به ۲۴ ژانویه موکول شده است. این درحالی است که بسیاری از مطبوعات و دیگر رسانه‌ها در دنیای عرب نیز گزارش‌هایی درباره حضور همزمان دو رئیس‌جمهور پیشین مصر در دادگاه قاهره منتشر کرده‌اند.

روزنامه لبنانی-سعودی الحیات بخشی از اظهارات مبارک را منتشر ساخته که گفته است، تشکیلات امنیتی مصر در زمان او تحرکات اخوان المسلمین را در ترکیه، سوریه و لبنان زیر نظر داشته است.

الحیات اظهارات مبارک را در مورد نفوذ ۸۰۰ عضو حماس از غزه به مصر و تیراندازی آنان به سوی تظاهرکنندگان با هدف شوراندن آنان علیه حکومت را نیز باتاب داده می‌نویسد، اعضای مسلح حماس در حمله به کلانتری‌ها در رفح، شیخ زوید و العریش در شمال سینا چند پلیس و نظامی دیگر را نیز به قتل رساندند.

XS
SM
MD
LG