لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

آتش‌سوزی گسترده در کالیفرنیا جان دو آتش‌نشان را گرفت


آتش‌نشانان در کالیفرنیا؛ عکس آرشیوی‌ست
آتش‌نشانان در کالیفرنیا؛ عکس آرشیوی‌ست

اداره آتش‌نشانی کالیفرنیا اعلام کرد دو مامور این اداره هنگام مقابله با یک آتش‌سوزی گسترده در اطراف شهر ردینگ واقع در شمال این ایالت جان خود را از دست دادند.

بر اثر گسترش شعله‌های آتش بسیاری از مردم مجبور شدند از شهر بگریزند، تعداد زیادی خانه و مغازه سوخته و خطوط انتقال برق قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دامنه این حریق در طول شب حدود ۶۰ درصد افزایش یافت و ۱۸ هزار هکتار را دربر گرفت.

مقامات ایالتی روز جمعه خبر مرگ دومین مامور آتش نشانی را اعلام کرده و گفتند فقط ۳ درصد از دامنه حریق کنترل شده و حدود ۵۰۰ خانه در معرض خطر قرار دارند.

دامنه حریق از شهرهای ویسکی تاون و شاستا به سمت شرق گسترش یافته، از رودخانه ساکرامنتو عبور کرده و اکنون شهر ردینگ با ۹۰ هزار جمعیت را تهدید می‌کند. مقامات آتش‌نشانی می‌گویند این حریق روز دوشنبه و به خاطر بروز نقص فنی در یک خودرو آغاز شده است.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود سرعت باد به ۴۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و دمای هوا نيز ۴۳ درجه سانتیگراد است دامنه این حریق ممکن است گسترش یابد.

سخنگوی اداره آتش‌نشانی منطقه گفت: «با توجه به دمای بالا هوا، فشار عصبی و خستگی ناشی از گرمای حریق، کار ماموران آتش‌نشانی بسیار دشوار است و تحت تاثیر این دمای بالا تاثیر کار ما کمتر می‌شود.»

این حریق فقط یکی از ۸۸ مورد آتش‌سوزی است که در حال حاضر در سراسر آمریکا و بخصوص در نواحی غربی این کشور روی می‌دهد.

طبق آمارهای مرکز مقابله با آتش‌سوزی در سال جاری منطقه‌ای به وسعت ۱.۶ میلیون هکتار در آتش سوخته است که کمی از متوسط ده سال اخیر بیشتر است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید شب گذشته به خاطر گریختن مردم از منطقه در جاده‌های واقع در شمال ساکرامنتو راه‌بندان‌های شدیدی ایجاد شد.

به گفته مقامات، بر اثر این حریق تاکنون ۶۵ ساختمان کاملا ویران شده و ۵۵ ساختمان دیگر آسیب دیده‌اند. حدود ۵ هزار ساختمان دیگر در معرض خطر هستند.

برخی از ساکنان شهر تصمیم گرفته‌اند در خانه‌های خود بمانند و با موتورهای آب پر فشار با شعله‌های آتش مقابله کنند.

یک کارمند محلی صلیب سرخ به شبکه خبری‌ ای‌بی‌سی گفت در شهر شاستا حدود ۵۰۰ نفر از خانه‌ها تخلیه شده و بطور موقت در دبیرستان شهر اسکان داده شده‌اند.

مقامات شهر اعلام کردند که جریان انتقال برق برخی از محلات قطع شده است.

در حال حاضر دو حریق گسترده دیگر در محیط طبیعی ایالت کالیفرنیا ادامه دارد.

به گفته مقامات، بر اثر آتش سوزی در ناحیه کرانستون واقع در ۱۸۰ کیلومتری شرق لس آنجلس بیش از چهار هزار و ۶۰۰ هکتار سوخته و فقط ۳ درصد دامنه حریق تحت کنترل درآمده است.

بر اثر آتش‌سوزی دیگر در ناحیه فرگوسن و نزدیک پارک ملی یوسمیته بیش از ۱۸ هزار هکتار سوخته و حدود ۲۹ درصد از دامنه حریق کنترل شده است.

دو هفته پیش یک مامور آتش نشانی در عملیات مقابله با آتش‌سوزی فرگوسن بر اثر واژگون شدن بولدوزر جان خود را از دست داد و ۷ مامور دیگر نیز مجروح شدند.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG