لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

درخواست دو عضو پارلمان اروپا برای لغو نشست اقتصادی ایران و اروپا


نخستین روز نشست اقتصادی ایران و اروپا روز دوشنبه ۱۱ اسفند در حالی آغاز شد که دو نماینده پارلمان اروپا برگزاری این نشست با وجود ادامه «نقض گسترده حقوق بشر» در ایران را به باد انتقاد گرفته و هیچ مقام ارشد اروپایی در این نشست حضور نیافت.

این نشست قرار بود دی‌ماه امسال برگزار شود و مقامات ارشدی چون محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آن سخنرانی کنند، اما ربودن روح‌الله زم مدیر کانال تلگرامی «آمدنیوز» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی و سپس اعدام وی سبب شد که این نشست به تعویق بیفتد.

فهرست سخنران‌ها که در سایت «نشست اقتصادی ایران و اروپا» منتشر شده است، نشان می‌دهد که دیپلمات‌های ارشد ایران و اروپا در این نشست سخنرانی نخواهند کرد.

آنا فوتوگا عضو لهستانی پارلمان اروپا روز دوشنبه با انتشار توئیتی گفت: «نهایتا مقامات ارشد اروپا، از جمله آقای بورل از حضور در نشست اقتصادی ایران و اروپا خودداری کردند».

وی گفت «حقوق بشر مهم است».

خانم فوتوگا قبلا نیز متن نامه ۲۲ نماینده پارلمان اروپا به مقامات ارشد این اتحادیه در تاریخ ۲۶ فوریه را منتشر کرده بود که از مقامات بلندپایه اروپایی، خصوصا آقای بورل خواسته‌اند در نشست اقتصادی ایران و اروپا به خاطر «نقض گسترده حقوق بشر، اعدام‌ها، حمایت از تروریسم، خصوصا حکم اخیر دادگاه نروژ برای یک دیپلمات ایرانی به اتهام اعمال تروریستی»، شرکت نکنند.

این نامه می‌گوید اکنون زمان مناسبی برای حضور مقامات ارشد اروپا در یک نشست اقتصادی با ایران نیست.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش، به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در تیرماه سال ۹۷ بازداشت شد و پس از برگزاری چند جلسه دادرسی، ۱۶ بهمن امسال، یک دادگاه در بلژیک او را به گذراندن ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

خانم فوتوگا در توئیت خود نوشته است ایران بالاترین سرانه اعدام را در جهان دارد که در بسیاری از موارد این احکام با اعترافات تحت شکنجه و به صورت ناعادلانه صادر و اجرا شده است.

وی از مقامات ارشد اروپا خواسته است روابط با ایران را منوط به بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران کنند.

در این میان آقای چارلی ویمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا که یکی از ۲۲ نماینده امضا کننده نامه نمایندگان پارلمان اروپا بوده نیز با انتشار توئیتی گفته است با توجه به ادامه سرکوب و اعدام شهروندان ایران و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم در خاورمیانه، «به شدت» خواستار لغو نشست اقتصادی ایران و اروپا است.

اگرچه آقای بورل در این نشست شرکت نکرد، اما انریکه مورا بناونت معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا یکی از سخنرانان نشست روز دوشنبه بود و پیام آقای بورل را قرائت کرد.

در این پیام به کاهش سطح تجاری ایران و اروپا به خاطر «تحریم‌ها، شیوع کرونا و تنش در منطقه خاورمیانه» اشاره و بر لزوم فعال شدن ساز و کار مالی موسوم به «اینس‌تکس» تاکید شده است.

او همچنین بر لزوم پای‌بندی اعضای برجام به تعهدات هسته‌ای خود و تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام تاکید کرده است.

مایکل باک رئیس سازوکار مالی موسوم به «اینس‌تکس» برای کمک به تجارت ایران و اروپا نیز از سخنرانان این نشست سه روزه است.

آن‌طور که رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند، نشست اقتصادی ایران و اروپا با حضور «سه هزار نفر» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

صادرات اروپا به ایران از ۱۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷ به ۳.۷ میلیارد یورو در سال گذشته رسید و واردات آن از ایران نیز از ۱۰ میلیارد یورو به ۷۱۰ میلیون یورو سقوط کرده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، ایرنا، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG