لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۰

شلیک دو راکت به پایگاه نیروهای آمریکایی در فرودگاه بغداد


تصویری آرشیوی از نظامیان آمریکایی در عراق
تصویری آرشیوی از نظامیان آمریکایی در عراق

ارتش عراق اعلام کرد که دو فروند راکت در روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت به یکی از پایگاه‌های هوایی در فرودگاه بغداد شلیک شده که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در آن حضور دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که یکی از راکت‌ها را سامانه پدافندی که به منظور حفاظت از نیروهای آمریکایی در اطراف پایگاه هوایی مستقر شده است، رهگیری کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این رخداد را که به گفته ارتش عراق هیچ تلفاتی نداشته است، بر عهده نگرفته. با این حال واشینگتن به طور معمول گروه‌های عراقی مرتبط با ایران را مسئول حملاتی از این دست به نیروها و دیپلمات‌های خود می‌داند.

هفته گذشته نیز سه فروند راکت به بخشی از فرودگاه بغداد شلیک شد که نیروهای عراقی در آن مستقر هستند و این حمله یک مجروح بر جای گذاشت.

از ژانویه گذشته، زمانی که جو بایدن سکان دولت ایالات متحده را در دست گرفت، تاکنون حدود ۳۰ حمله با راکت یا بمب به منافع آمریکا در عراق، از جمله سفارت این کشور در بغداد شده است. این حملات به کشته شدن دو پیمانکار خارجی، یک پیمانکار عراقی و هشت شهروند عراقی انجامیده است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد،برخی از این حملات را گروه‌های ناشناسی انجام می‌دهند که به گفته تحلیل‌گران پوششی برای سازمان‌های قدیمی مرتبط با ایران در عراق هستند.

این گزارش به نقل از متخصصان می‌افزاید که حتی برخی اوقات بر خلاف خواسته تهران، گروه‌های عراقی طرفدار ایران که خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند، این حملات را انجام می‌دهند.

حملات روز یکشنبه در حالی انجام گرفته که جمهوری اسلامی درگیر مذاکراتی با قدرت‌های جهانی با هدف بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای است.

طبق گزارش‌ها، بغداد به تازگی میزبان نشست مخفیانه‌ای با حضور مقامات ارشد ایران و عربستان سعودی، متحد آمریکا در منطقه، بوده است.

عراق که از شرق ایران در همسایگی خود دارد و از جنوب نیز عربستان سعودی، تلاش می‌کند برای حل اختلافات بین این دو کشور میانجی‌گری کند.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌ فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG