لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

هنوز «دو هزار» داعشی در رقه حضور دارند


نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش می‌گوید گروه حکومت اسلامی ۷۸ درصد از مناطق تحت سلطه خود در عراق و ۵۸ درصد را در سوریه از دست داده اما هنوز دو هزار جنگجوی آن در رقه سوریه حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، برت مک‌گورگ جمعه سیزدهم مرداد در یک نشست خبری در واشینگتن گفت نیروهای داعش برای ادامه بقا در رقه سوریه به سختی می‌جنگند اما «اکثر آنها در آنجا خواهند مرد».

عملیات جنگی برای بیرون راندن داعش از رقه، در پی شکست ماه گذشته آنها در موصل عراق و آزاد کردن این بخش مهم از خلافت سه ساله داعش، شدت گرفته است.

مقام ارشد آمریکایی گفت، برای آنکه نیروهای داعش نتوانند از مناطق جنگی فرار کنند، نیروهای ائتلاف ضد داعش مناطقی را که برای عملیات برنامه‌ریزی می‌شود، پیشاپیش محاصره می‌کنند.

مک‌گورگ افزود که نیروهای دموکرات سوریه (شبه نظامیان کرد سوری که از سوی آمریکا آموزش‌دیده و هم‌پیمان آمریکا هستند) از دو ماه پیش توانسته‌اند ۴۵ درصد شهر رقه را از نیروهای داعشی بازپس بگیرند.

به گفته مک‌گورک، ائتلاف ضد داعش به اطلاعات و اسنادِ ۱۹ هزار جنگجوی داعشی در مناطق جنگی در سوریه و عراق دسترسی یافته و از جمله نشانی و شماره تلفن همراه آنها را کشورهای مختلف را دارد.

به گفته نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش، فهرست ۱۹ هزار نفره جنگجویانی که به عضویت داعش درآمده بودند، در اختیار اینترپل (پلیس بین‌الملل) قرار گرفته است.

مک‌گورگ این را نیز گفت که نیروهای ائتلاف ضد داعش با همکاری تنگاتنگ با ترکیه، مرزهای این کشور با سوریه را «کاملاً» بسته‌اند تا داعش نتواند جنگجویان آموزش دیده خود در سوریه را برای حمله به اروپا یا نقاط دیگر دنیا بفرستد.

به گفته مک‌گورک، هماهنگی‌های نظامی آمریکا و روسیه برای جلوگیری از برخورد احتمالی در سوریه از تنش اخیر در مناسبات واشینگتن- مسکو تأثیر منفی نگرفته است.

دونالد ترامپ پنجشنبه دوازدهم مرداد با اشاره به قطعنامه جدید کنگره واشینگتن برای تحریم روسیه گفت، مناسبات دو کشور به بدترین وضعیت خود سقوط کرده است.

نگرانی از انتقال فعالیت‌های داعش به افغانستان

در این میان، در پی حمله هفته گذشته به سفارت عراق در کابل، که داعش مسئولیت آن را عهده‌دار شد، این نگرانی تشدید شده که داعش از این به بعد افغانستان را به پایگاهی برای فعالیت‌های خود مبدل کرده و جنگ در منطقه را به افغانستان منتقل کند.

به گزارش رویترز، این نگرانی بویژه بدنبال شکست‌های ماه‌های گذشته داعش در عراق و سوریه شدت گرفته است.

در حمله دوشنبه گذشته در کابل، ابتدا یک عضو داعشی بمب همراه خود را در ورودی سفارت عراق منفجر کرد و سپس جنگجویان دیگر وارد ساختمان شده و با محافظان درگیر شدند.

این یکی از موارد معدود در سال‌های گذشته بود که سفارت یک کشور مسلمان و عربی در افغانستان هدف حمله قرار می‌گرفت.

سفارت عراق در کابل دو هفته پیش از این حمله، پیروزی ارتش عراق در آزادسازی موصل از دست داعش را جشن گرفته بود.

داعش پیشتر سوگند خورده بود افغانستان را به عنوان بخشی از «ولایت خراسان» در خلافت خود به تسلط درآورد.

داعش در بیانیه پذیرش مسئولیت حمله کابل، دو نفر از جنگجویانش را با نام‌های ابو جلیبیب الخراسانی و ابو طلحه البلخی، به عنوان عوامل مرتبط با آن حمله معرفی کرد.

داعش همچنین هفته گذشته مدعی وجود «صدها برادر رزمنده از کشورهای مختلف» در افغانستان شد.

اما نهادهای افغانستان گفته‌اند که «هنوز زود است» که گفته شود حمله هفته گذشته کابل تحت تأثیر عوامل خارجی بوده، هرچند که این امر مورد تحقیق است.

به نوشته رویترز، انتخاب کابل برای حمله، سه هفته بعد از اعلام شکست داعش در موصل، الگوی تکرار بازگشت جنگجویان به افغانستان است و این کشور را در خطر قرار می‌دهد.

ژنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به کارآزموده‌تر شدن جنگجویان داعش در جنگ‌ها در سرزمین‌های دیگر، و سلاح‌های بیشتری که در اختیار دارند، به رویترز گفته است، داعش این جنگجویان مجرب‌تر خود را امسال به خطوط مقدم جنگ در افغانستان آورده است.

به گفته ژنرال وزیری، جنگجویان داعش در افغانستان، کسانی نیستند که تنها از پاکستان آمده یا از نیروهای پیشین طالبان باشند بلکه از کشورهای دیگر هم هستند.

نام ازبکستان، تاجیکستان و حتی هند به عنوان کشورهایی که جنگجویان از آنجا آمده‌اند، مطرح شده است.

این سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، جنگجویان خارجی داعشی در نبردهای اخیر در ولایت شرقی ننگرهار شدیداً درگیر بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG